HTML

Policity

A Policity szerzői itt osztják meg véleményeiket, a csapatra jellemző sokszínűség jegyében.

Friss topikok

  • lucasso: infotenger.blogspot.hu/ Közélet, politika, kulturális piac, szórakoztatóipar, stb. (2015.06.13. 13:45) Fogyasztható szocialistákat!
  • Shlomo a halott zsidó terrorista: @Kakimaki0123456789: "Libiaban elsosorban az EU avatkozott be, nem az USA." Szándékosan terjesz... (2015.05.04. 18:44) Líbia, a szétszakadt ország.
  • maxval bircaman felelős szerkesztő: "Az Együtt részben liberális, részben modern szociáldemokrata párt" Magyarul: semmilyen. Csak egy... (2015.04.21. 16:14) Interjú Szigetvári Viktorral - 1. rész
  • Zka: @zá37úögóq: ha ez normális akkor én hülye vagyok és az is akarok maradni :D De egyébként értem, a... (2015.03.22. 09:19) Adtunk egy esélyt a Chemtrailnek
  • nnnnnnnn: alacsony színvonalú újságok divatmajom, önálló gondolkodásra képtelen buta pesti liberális fiatalo... (2015.03.06. 12:41) Nihilista progresszívek?

Címkék

1968 (1) 2006 (1) 2006 os választás (1) 2012 (1) 2013 (3) 2014 (22) 2014-es választás (10) 2014 es választás (1) 56 os forradalom (1) ab (1) Áder János (1) áder jános (2) ágak (1) akadémia (1) akcióterv (1) aláírásgyűjtés (1) alaptörvény (4) alaptörvény asztala (1) Alföldi (1) alföldi róbert (1) alkotmány (1) alkotmánybíróság (2) alkotmánymódosítás (1) alkotmányos alapjog (1) államadósság (3) államfő (1) állami nyugdíj (1) állampapír (1) állampárt (1) állampolgárok (1) állampolgárság (3) államszocializmus (1) alternatíva (1) alvás (1) angol (1) ángyán józsef (1) antiszemita (1) antiszemitizmus (1) assange (1) átok (1) atom (1) atomerőmű (2) attila (1) ATV (1) az év hülyéi (1) a tanú (1) baja (1) bajai videó (1) Bajnai (7) bajnai (12) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (4) balogh józsef (1) balog zoltán (1) baloldal (19) baloldali összefogás (2) bankszámla (1) barosso (1) Barroso (1) bayer (1) bayer zsolt (1) Bayer Zsolt (1) békekölcsön (1) békemenet (2) békemenet magyarországért (1) belügyminisztérium (1) bencsik andrás (1) benes dekrétumok (1) beruházás (1) betegség (1) bibó szakkollégium (1) bilderberg-csoport (1) bíróságok (1) bírság (1) biztonságpolitika (1) bkv (1) blog (2) blogger (1) blogger; (1) Böjte Csaba (1) bokros lajos (1) borókai gábor (1) börtön (1) bruck gábor (1) brüsszel (3) btk (1) budai gyula (1) budai liberális klub (1) budapest (1) budapest pride (1) bundestag (1) cdu (1) centrum (1) chapman (1) chemtrail (1) cia (1) cigányság (2) civilizáció (1) csányi (1) csu (1) csúcsminiszter (1) dajcstomi (1) dániel péter (2) dedikált alaptörvény (1) delphoi (1) demokrácia (5) demokrácia deficit (1) demokrata (3) demokratikus deficit (1) demokratikus koalíció (2) demokratikus koalíció platform (2) demokratikus legitimáció (1) demonstráció (2) depolitizált (1) deutsch tamás (2) diagnózis (1) die linke (1) diktatúra (1) DK (2) dk (18) dkp (3) dr. Schmitt Pál (1) dresszkód (1) Dúró Dóra (1) e14 (1) Egyenes beszéd (1) egyéni (1) egyetemfoglalás (2) egyetem tér (1) egyeztetés (2) egypártrendszer (1) egység (1) Együtt (1) Együtt-PM (1) együtt-pm (1) Együtt 2014 (8) együtt 2014 (10) élelmiszer (1) elhatárolódás (1) ellenzék (26) ellenzéki (2) ellenzéki összefogás (2) elmúlt nyolc év (2) elszámoltatás (1) elte (2) elte ájk (1) elvándorlás (1) emigráció (1) emi klub (1) emmi (2) energiapolitika (1) ep-választás (1) érdek (1) erdély (1) érték (1) értelmiség (1) értelmiségi (1) esterházy jános (1) eu (2) európa (1) európai bizottság (1) Európai Egyesült Államok (1) európai unió (2) Európai Unió (1) európa tanács (1) évértékelő (1) facebook (3) fbi (1) felcsút (1) felsőoktatás (6) felsőoktatási (1) felvidék (1) ferenc (3) fiatalok (4) fidesz (22) Fidesz (8) fidesz kdnp (1) fidesz tisztújítás (1) film (1) fitch (1) fitch ratings (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) forradalom (1) fót (1) g. fodor gábor (1) G. Fodor Gábor (1) galaktikus birodalom (1) galamus (1) gál j. zoltán (1) gaudi-nagy tamás (1) gazdaság (5) gazdasági miniszter (1) gazdasági válság (1) gergely (1) guardian (1) gubík lászló (1) gurcsány ferenc (1) gyarmatosítás (1) Gyöngyösi Márton (2) gyöngyöspata (1) gyurcsány (18) Gyurcsány (1) gyurcsány ferenc (14) haha (1) hajléktalan (1) hallgatói hálózat (1) harangozó (1) harrach péter (1) hatalmi (1) hatalom (1) határontúli (2) határon túli (1) házelnök (1) hegemónia (1) helsinki bizottság (1) heti válasz (1) híradó (1) hitelesség (2) hitelminősítők (2) hoffmann rózsa (5) hóhelyzet (1) hollywood (1) höok (2) horn gábor (1) horoszkóp (2) horváth andrás (1) horváth csaba (1) humán csúcsminiszter (1) ideológia (2) ifjúsági kereszténydemokrata szövetség (1) igazságszolgáltatás (1) iksz (1) imázs (1) imf (3) integráció (1) interjú (2) internetadó (1) intézményrendszer (1) jankovics marcell (1) janukovics (1) járai zsigmond (1) jávor (1) jegybank (1) jobbik (11) Jobbik (2) jobbik ifjúsági tagozat (1) jobbik szavazók (2) jobboldal (3) jogászképzés (1) jólét (1) jóri andrás (1) kádár 100 (1) kádár jános (1) Kálmán Olga (1) kampány (15) kampányfilm (1) kampánypénzek (1) kapcsolat.hu (1) kaposvári egyetem (1) karácsony (2) karácsony gergely (2) karantén (1) katasztrófa (1) kdnp (2) kémkedés (1) kérdőív; (1) kerekasztal (1) kerényi (1) kerényi imre (1) keretszámok (2) kétharmad (1) kiábrándultság (1) kínai átok (1) kispártok (1) kivándorlás (3) knézy jenő (1) koalíció (3) kocsis máté (1) köcsöglista (1) költségtérítés (1) költségvetés (3) költségvetés 2012 (1) kommentek (1) kommunikáció (2) kommunizmus (2) koncepciós per (1) konferencia (1) konfliktus (1) kongresszus (2) konszolidáció (1) konzervatív (2) konzervativizmus (2) konzultáció; (1) körkép (1) kormány (2) kormányválság (1) kormányváltás (1) kormányzás (3) korszakváltás (1) kósa (1) kósa lajos (1) kötcse (1) Kötcse (1) kövér (1) kövér lászló (1) középosztály (1) közmédia (1) köznevelés (1) közoktatás (1) közösség (2) közszolga (1) köztársaság (1) köztársasági elnök (6) köztisztviselő (1) közvélemény-kutatás (2) kritikai értelmiség (1) kubatov lista (2) külfold (1) külhoni (1) kultúra (2) kultúrkampf (1) kultúrpolitika (1) kuncze gábor (2) kuruc.info (1) l. simon lászló (1) lászló (1) lázár jános (4) legyen béke szabadság egyetértés (1) lehallgatási botrány (1) lehet más (1) Lehet Más (1) lehet más a politika (1) leminősítés (1) lemondás (5) lendvai (1) lendvai ildikó (2) lenhardt balázs (1) levél (1) liberális (1) liberálisok (1) liberalizmus (2) lista (1) LMP (6) lmp (9) m1 (1) magánnyugdíj pénztár (1) magántulajdon (1) magyar (1) magyarország (2) magyarország ma (1) magyar csapat (1) magyar foci (1) magyar hajnal (1) Magyar Hírlap (1) magyar rádió (1) magyar televízió (2) magyar válogatott (1) mandátum (1) mandiner (1) mandiner blog (1) manyup (1) martonyi jános (2) matelcsy (1) matolcsy (3) matolcsy györgy (3) medgyessy (1) média (3) médiatörvény (3) megemlékezés (1) meghallgatás (1) megszorítások (1) megújulás (1) merkel (1) mese (1) messiás (1) mesterházy (6) Mesterházy (1) Mesterházy Attila (1) mesterházy attila (15) mezőgazdaság (1) mi6 (1) migráció (2) Milla (1) miniszterelnök (1) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnökség (1) mnb (1) moddys (1) modernizmus (1) molinó (1) Molnár Tamás (1) molnár zsolt (1) moodys (1) mozgalom (1) mozi (1) mszmp (2) mszp (28) MSZP (6) mszp kongresszus (1) mtva (1) Műegyetem (1) multik (1) munka (1) munkahely (1) munkanélküliség (1) napirend (1) napirend előtti felszólalás (1) nefmi (1) németh szilárd (1) németország (1) német kormány (1) nemzet (2) nemzetgazdaság (1) nemzeti (1) nemzeti hitvallás (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti kulturális alap (1) nemzeti radikális (2) nemzeti színház (1) Nemzeti színház (1) nemzeti ügy (1) nemzeti ünnep (1) Népszava (1) népszavazás (1) ner (1) NER (1) nka (1) nmhh (1) novák előd (3) nsa (2) nyelv (1) nyelvtanulás (1) nyerges (1) nyugdíj (2) nyugdíjasok (1) nyugdíjrendszer (1) oktatás (1) oktatáspolitika (1) október 23 (1) október 23. (2) olajfa (1) önvédelem (1) Orbán (1) orbán (9) Orbán-kormány (1) orbán viktor (17) Orbán Viktor (1) oroszország (1) országos lista (1) országvédelmi terv (1) országvédemi költségvetés (1) összeesküvés (1) összefogás (3) őszöd (3) őszödi beszéd (1) Paks (1) paks (1) Paks-vita (1) Paks 2 (1) pál (1) pálgium (1) palpatine (1) paradigma (1) paradigmaváltás (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (7) párt (2) pártalapítás (1) pártfinanszírozás (1) pártok (1) pártpolitika (1) pártpreferencia (1) pártrendszer (1) pártszakadás (2) pártszavazás (1) perverz koalíció (1) piaci modell (1) piknik (1) plágiumbizottság (1) PM (1) pokorni (1) polgármester választás (1) polgár dóra (1) policity (1) politika (2) politikai elemző (1) politikai gondolkodás (1) politikus (2) politológus (2) program (1) putyin (1) radikális (1) reagálás (1) rektor (1) remény (1) rendelet (1) rendőrség (1) rendszerváltás (5) rendvédelmisek (1) republikon intézet (1) révész máriusz (1) rezsicsökkentés (2) román-magyar (1) roszatom (1) sajtótájékoztató (2) sarkalatos (1) scheiring gábor (1) schiffer (3) Schiffer (2) schiffer andrás (4) Schiffer András (1) schmitt (1) Schmitt Pál (1) schmitt pál (2) second hand (1) seres lászló (1) simicska (1) sirály (1) snowden (1) sólyom lászló (1) soros györgy (1) SP (1) spanyolország (1) spd (1) stadion (1) standard and poors (1) star wars (1) szabadelvű polgári egyesület (1) szabadság (1) szabadságharc (1) szájer józsef (1) szájkosár; (1) szakály sándor (1) szakértelem (2) szakértői (1) szakpolitika (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szarvas koppány bendegúz (1) szavazójog (1) szdsz (3) szegedi csanád (2) Szegedi Csanád (1) szegénység (2) szélbal (1) szélsőjobb (1) személyes adatok (1) személyi kultusz (1) Szentpéteri Nagy Richard (1) szerelem (1) szervilizmus (1) szerzett jog (1) szíjjártó (2) szíjjártó péter (1) szimbolizmus (1) szimpátiatüntetés (2) színház (1) szivola (1) szlovák (1) szlovákia (1) szobordöntés (1) szoci (1) szociális (1) szocialista (2) szocializmus (1) szolidaritás (2) szolidaritási adó (1) tamás (1) táncsics (1) tandíj (3) tárki (1) tarlós istván (1) távközlési adó (1) távozás (2) technokrata (1) telefonadó (1) telefonálás (1) tematizálás (1) terépcsecső (1) the (1) the guardian (1) this is sparta (1) tiltakozás (1) tisztogatás (1) tízszerannyian (1) torgyán józsef (1) törvény (1) törvények (1) trafik (1) tudati forradalom (1) túlzottdeficit-eljárás (1) tüntetés (7) turizmus (1) tusványos (1) twitter (1) ügyészség (1) újévi beszéd (1) ukrajna (1) unortodox (1) usa (1) útelágazódás (1) vadai (1) vadai ágnes (2) vágó gábor (1) válasz (1) választás (3) választási eljárásról törvény (1) választási rendszer (1) választások (7) válság (2) vdsz (1) véderő (1) végtörlesztés (1) vélemény (1) via nova (1) videó (1) videóüzenet (1) Vidnyánszky (1) vidnyánszky attila (1) vikileaks (1) visszaható (1) visszatérés (1) vita (2) vitányi iván (1) vitézy dávid (1) vízió (1) volner jános (1) vonalkód; (1) vona gábor (4) wikileaks (3) win-win (1) wittner mária (1) zászlóbontás (1) zsidó (1) zsolt; (1) Címkefelhő

Mostanában egyre több jobbos ismerősömtől hallom, hogy 2006 őszén a világ valahogy nem volt ennyire érzékeny a magyar helyzetre és korántsem érezték úgy, hogy veszélyben a demokrácia. Szerintük a baloldali média és a külföldi szocialista pártok fújják fel az eseményeket, illetve lobbiznak az ország ellen. Én másképp látom a helyzetet.

 

 

 

 

 

 

2006 őszén a kiábrándultság alapvető oka a konvergencia program eredményeként kialakult szociális és gazdasági problémák voltak.

Gyurcsány Ferenc amint megalakította második kormányát, egyből megszorításokba kezdett, amit az ország a felpörgetett kampányidőszak után érthető módon nagyon rosszul fogadott, hatalmasat esett a kormány népszerűsége.  Őszöd csak a szikra volt, nem az alap probléma.  A szeptember 17-én napvilágra került felvétel nyomán látványos tüntetések kezdődtek, amelyek másnapra komolyan elfajultak, ezzel mély nyomot hagyva minden magyar lelkében. Mindegy, hogy most dühről, boldogságról, vagy félelemről beszélünk, a fiatal magyar demokrácia polgárai olyat tapasztaltak, amit még előtte sohasem. 2006 őszén volt az első igazán erőszakos és hosszú ideig tartó tömeges megmozdulás a harmadik köztársaság időszakában. Talán ezzel magyarázható, hogy ha demonstrációkról van szó, ezt az eseménysorozatot tekintik mércének a magyarok, emiatt keresik a párhuzamot az akkori és a jelen történések közt.

Ami itt demokrácia szempontjából kardinális kérdés volt, az a rendőri fellépés milyensége. Jogszerű, vagy jogszerűtlen. Arányos, vagy brutális.  Aki ott volt és tüntetőként részt vett a 2006 őszi megmozdulásokon valószínűleg soha nem fogja megváltoztatni abbéli meggyőződését, hogy jogtalanul verte/lőtte meg a rendőrség. Ezt a hitét én nem is kívánom megkérdőjelezni senkinek. Ugyanakkor, most a külföldi vonatkozásokat vizsgálom, éppen ezért mutatnék két felvételt. Az elsőt az Egyesült Királyságból, ahol minden szívroham nélkül belegyalogolnak lóval a tömegbe, ha a helyzet megkívánja: (02:50-) vagy itt egy videó Torontóból, ahol nem spórolnak sem a könnygázzal, sem pedig a gumilövedékkel.

Tudom ezek kiragadott példák, meg nem ugyanaz a helyzet, de arra mindenesetre jók, hogy bemutassam, hogy a 2006-os rendőri fellépés nem volt világviszonylatban olyan kiemelkedően brutális, hogy az nemzetközi beavatkozást kellett volna, hogy előidézzen. A külföldi sajtó pedig rendszeresen tudósított a fejleményekről, itt van például egy elég minőségi összefoglaló a The Guardian-től.

A másik kérdés Gyurcsány kormány legitimitásának kétségbevonása, mondván, hogy hazudtak.  Ne tegyünk már úgy, mintha nem tudnánk, hogy a politikusok bizony sokszor rendelkeznek „unikális igazságokkal”.  A választó pedig az ilyen dolgokban mindig partner.


 

 

 

 

 

 

 

 

Ebben az országban eddig egyetlen kormány vállalt fel komoly reformokat, bele is buktak. Ugyanakkor Orbán Viktor a kétharmadával a mai napig nem fogott bele a nagy ellátórendszerek átalakításába, noha lassan letelik a ciklus fele.  A  „hazug politikus” legközelebbi nemzetközi példájaként vegyünk a szlovák Mikuláš Dzurindát. Lefaragta az államháztartási hiányt, megvágta a segélyeket, több-biztosítós egészségügyi rendszert vezetett be, reformjainak következtében 2007-ben kilőtt a szlovák gazdaság. Ezt azonban már nem láthatta miniszterelnökként, ugyanis a szavazók 2006-ban megbüntették.  Itt kénytelen vagyok idézni George Handlery gondolatait: "Az átlagember világában a szabadság egy ugyanolyan absztrakt dolog, mint a Télapó rénszarvasai, amelyek időnként ajándékokat osztogatnak. A szabadság tehát valami olyasmi, aminek 'adnia' kell. [...] Tehát [a demokráciákban] létezik egy olyan szavazói tömb, ami politikailag garantált ajándékokat (hand-outs) akar, annak ellenére, hogy ezek ellentmondanak a józan gazdasági észnek. [...] Tehát valamiért szavazni, amit senki sem adhat meg de ígérhet, szóval, úgy látszik hogy ez egy elfogadható út lett.."

Ezzel azt akartam bemutatni, hogy nem csak nálunk fordul elő, hogy egy politikus más tesz, mint amit mond. Ez önmagában nem lehet ok arra, hogy külföldről nyomás alatt tartsák.

2011-2012-ben viszont alapvetően politikai okai vannak a felháborodásnak. (A gazdasági problémák még inkább csak előreláthatóak, széles körben igazán erőteljesen csak ebben a félévben fognak megjelenni)

Gyurcsány belebukott a kormányzásba, idő előtt jött Bajnai, aki egy szabályszerű, legitim választás után átadta a hatalmat a Fidesznek. Kitöltötték a mandátumukat és elmentek, ahogy az egy demokráciában illik. Ugyanakkor nem borították fel a közjogi berendezkedést, nem írták át az alkotmányt, nem töltötték fel a létező összes testületet saját embereikkel, nem törték le a 4. hatalmi ágat egy médiatörvénnyel, nem nyirbálták meg az Alkotmánybíróság jogköreit, nem vették el a bíróságok függetlenségét, nem betonozták 2/3ba az adószabályokat, nem akarták bedarálni a jegybankot és nem változtatták meg számukra kedvezően a választási rendszert.

 Ezzel nem azt mondom, hogy szentek voltak. Nyilván azért nem folyamodtak ilyen eszközökhöz, mert nem volt 2/3uk. És igen, rengeteg galádságot követtek el. Nem őket akarom mosdatni, csak rá szeretnék világítani a különbségekre.

Nem létezik olyan kormány, amely a tökéletes igazság birtokában lehet. Nincs olyan kormány, amely 100%osan képes a közjót szolgálni. Ebből kifolyólag egy demokráciában senkinek nincs joga lerombolni a hatalom gátjait, legyen az akármennyire is a morális felsőbbrendűség érzetének állapotában. Nem az Isten által kinevezett tévedhetetlen földi helytartók időszakát éljük.

A Fidesz a tetteihez szükséges morális alapot a baloldal bűnösségéből eredetezteti. Ebből fakadóan gondolja úgy, hogy nem szabad őket még egyszer a hatalom közelébe engedni. A szavazóik pedig ezt elfogadva nem akarják belátni, hogy súlyos kárt okoz pártjuk a magyar demokráciának a fékek és ellensúlyok szétbontásával. Úgy vélik, hogy Orbánék a jó cél érdekében használják az "erőt" a gonosz baloldallal szemben. 

Az MSZP ámokfutása nem érintette a közjogi kereteket. Leváltható, elszámoltatható, független intézményekkel körülbástyázott kormányról volt szó. A Fidesz esetében az a külföldi aggályok alapja, hogy korlátlanná vált a hatalom. Minden fontos poszton pártkatonák ülnek, a Jegybank az utolsó független intézmény. (Ez is csak nemzetközi közbelépés következtében maradhatott az.) Amit az Orbán kormány tesz, egészen egyszerűen eltéríti Magyarországot a demokratikus útról. Ezért nem lehet párhuzamba állítani 2006 és 2011/2012 eseményeit a nemzetközi megítélés szempontjából.

Címkék: 2006 the guardian kiábrándultság demokrácia deficit

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://policity.blog.hu/api/trackback/id/tr773528754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midfielder 2012.01.08. 17:29:56

Van igazság az írásban, de több helyen az altémákat inkoherensnek érzem.
A szocialisták kormányzásuk alatt "ellátórendszert" akartak kiépíteni, később ez már "ámokfutás", és ez "nem érintette a közjogi kereteket", de előtte meg lett jegyezve: "Nyilván azért nem folyamodtak ilyen eszközökhöz, mert nem volt 2/3uk." Tehát ebből következik, hogy ebben a helyzetben a 2/3-os többség demokratikusan logikus következménye a közjogi keretek változtathatósága. Alkotmánytervezete pedig volt az MSZP-nek is, és nem az 1995-ösre gondolok. A sarkalatos törvények és az alkotmány vizsgálata pedig a Bizottság alapszerződésből következő joga, mellyel ha él, nem jelenti feltétlenül a demokrácia megdöntését.

DaneeL 2012.01.08. 18:19:58

ácsi. minden probléma forrása:
- nem büntetjük, ŐK NEM BÜNTETIK meg azokat a politikusokat és hozzájuk kapcsolódó személyeket, cégeket, akik loptak, csaltak.
- helyette (szinte) mindegyikük csal hogy lophasson, és hazudik hogy hatalomban maradhasson. Saját magukkal nem tolnak ki mert túlságosan össze vannak fonódva az érdekek.
- tehát lopnak. és nem szednek vissza semmit azoktól akik előttük loptak.
- emiatt az ország gazdasága tönkremegy. hiteleket vesznek fel. a jogilag teljesen tiszta adózó állampolgártól vesznek el MÉG TÖBB pénzt.
- ehhez még külön tételként hozzájön a hitelezés abszurduma, miszerint 10x több pénzt ad kölcsön a bank, mint amije a valóságban tőkeként van neki.

Yankee Z 2012.01.08. 20:53:18

Olyan "bizonyítási eljárásokat" látok itt, amelyek egy része (ahogy Midfilder barátom rávilágított) egyszerűen inkoherens, mások pedig visszájára fordíthatók. Egyet említek itt idő szűkében: a külfölddel való pédálózás. Olyan "nagy demokráciák" példáit sorolhatnám hosszan, amelyek hasonló "galádságokat" követtek el (kezdhetném a választási földrajz Egyesült Államokban és Angliában is oly kedvelt módszerével és folytathatnám Roosevelt bírókinevezősdiével). És itt most senkit védeni nem is akarok (pedig akarnék). A cikk írója egy ponton oly' szemléletesen tapint rá a politika (és személyes véleményem szerint az ember) természetére. Azt csupán akkor felejti el alkalmazni, amikor az nem használ az érvelésének.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.01.08. 22:05:14

@Yankee Z: Valóban vannak külföldi példák az említettekre, csak éppen időben-térben szétszórva, esetleg rendszerelemként bejáratottan alkalmazva (ami az USA-ban természetes politikapénzelés, itt korrupció). És akkor még a mértékről nem is beszéltünk: pl. egy fékevesztett kommunista rezsim semmi olyat nem csinál, amit részleteiben ne látnánk a demokráciákban is, de összesíti és felfokozza azokat.

@midfielder: a 2/3-os többség azonban nem jelent bírálhatalanságot a közjogi rendszer átszabása tekintetében! A kétharmadosság paradoxonok sorát termeli ki, és a hatalom minőségét és demokratikusságát mutatja, ha eddig nem jut el, nemhogy tudatosan használja, te jó isten... (ilyen paradoxonok pl.: kétharmaddal szabályozod a négyötödösséget, alkotmányba emeled az alkotmányellenest, módosítod az alkotmányt alkotmánymódosítás érdekében stb.)

Yankee Z 2012.01.08. 22:17:59

@politologus: De nem csak az én példáim szétszórtak, így az ellenérv élét veszti.

Ciccio 2012.01.08. 22:36:11

ez egy nagyon szépen és logikusan felépített igényes bejegyzés
DE
elég sok ponton belekötnék, ha lehet. (nyilván lehet)
1.ha a miniszterelnöki szerepeket, illetve a miniszterelnök kormányzási stílusát vizsgáljuk -márpedig jelen témát illetően ez elkerülhetetlen- akkor van néhány dolog, amit muszáj figyelembe vennünk. a politika-tudományok már elég régen vizsgálják az ún. "prezdiencializálódás" jelenségét, (körösényi, 2003, 2007; körösényi-tóth-török, 2007; hogy csak a magyar bestsellereket említsem) vagyis a miniszterelnök politikai majd ezzel járó vagy ezt követő közjogi kiemelkedését. ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy számos tényezőn keresztül (politika mediatizálódása, párt- és hatalom centralizáció stb.) a politika közvetlen formálója a miniszterelnök lesz a parlamentáris rendszerekben.
a fékek és egyensúlyok, melyeket oly gyakran hívószóként használunk, a pártelvű ún. "vezérdemokráciákban" kiüresednek, köszönhetően a -szerző által is kiemelt- pártkatonák "helyzetbe hozásától". az ilyen típusú kormányzási módszer (ami alapvetően a guvernmentalista -vagyis kormányközponti, könnyen kormányozható centralizált rendszert preferálja-) hazánkban az első orbán, -kicsit az első, de inkább- a második és a harmadik gyurcsány kormányra és evidens módon a -jelenlegi- második orbán kormányra jellemző. ezen miniszterelnökök, pont annyira központosították a hatalomgyakorlást, amennyire módjukban állt.
gyurcsány a miniszterelnök KÖZVETLEN kinevezési jogát a helyettes államtitkári posztig terjesztette ki. ezáltal, olyan mértékű központosítást alakított ki a közigazgatásban, amire addig nem volt példa a 3. köztársaság során. a politikai zsákmánypozíció tárgyává tette a közig posztok javarészét és ugyanő ((nem tudom ez így helyes-e)) is pártkatonákat ültetett ide. emellett ügyrendileg, KÖZVETLEN UTASÍTÁSI jogkört vindikált magának a kormányban, ami a miniszteri -valójában talán sosem létezett- formális miniszteri/tárca függetlenséget de jure megszüntette.

2. a szerző szerint gyurcsány nem alakította át a közjogi berendezkedést ("Ugyanakkor nem borították fel a közjogi berendezkedést") olyan mértékben, mint orbán. nos, ezt cáfolnám, a rendelkezésre álló kereteit ugyanis gyurcsány maximálisan kihasználta. a reszort elvnek köszönhetően, teljesen átszervezte a minisztériumi rendszert, megszüntette a több mint 100 éves hagyományosan létező -és a párt erős emberére váró- belügyminisztériumot és politikai érdekei szerint szabta újra a közigazgatást. (ahogy azt bármely politikustól elvárható lett volna). emellett -a korábbi orbán kormányhoz hasonlóan- tovább növelte a MeH hatáskörét, ami ugyancsak a központosítás vegytiszta eszköze volt.
vagyis gyurcsány mind kormányzási stílusában, mind a közjogi rendszer átalakításában, mind a politikai zsákmánypozíciók pártkatonákkal való feltöltésében ugyanúgy elment a rendelkezésére álló keretekig, mint teszi ezt most orbán.
ezt a következtetést a szerző is levonja, csak később valahogy elsiklik felette.

ha orbán veszélyezteti a demokráciát, azt nem azzal teszi, hogy a rendszer logikájának megfelelően a rendelkezésre álló kereteit maximálisan kihasználja (bármelyik politikus ezt tenné), hanem azzal, hogy a döntéseit abszolút igazságnak tekinti és semmiféle visszacsatolásra nem figyel (ahogy a szerző kiválóan leírja az mszp és a dkp történelmi bűnössége miatt hiteltelen, az lmp komolytalan, a jobbik vállalhatatlan, a külföld pedig, nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel -ez részben, RÉSZBEN, igaz). így viszont az országot az elszigetelődés, a nemzetközi "lejáratódás" ((ez de csúnya)) felé vezeti, ami nagyon komoly gazdasági veszélyeket hordoz magában. hogy ez mihez vezet? hát, a jobbik megerősödéséhez, amit mint jobboldali, konzervatív semmiképp nem kívánok. nem hinném, hogy orbán egy újabb választási vereség után, ne állna fel, ahogy tette azt 2002-ben is. jelen helyzetben a demokráciát véleményem szerint a szélsőségek erősödése és nem a fidesz közjogi átalakítása hordozza.
süti beállítások módosítása