HTML

Policity

A Policity szerzői itt osztják meg véleményeiket, a csapatra jellemző sokszínűség jegyében.

Friss topikok

  • lucasso: infotenger.blogspot.hu/ Közélet, politika, kulturális piac, szórakoztatóipar, stb. (2015.06.13. 13:45) Fogyasztható szocialistákat!
  • Shlomo a halott zsidó terrorista: @Kakimaki0123456789: "Libiaban elsosorban az EU avatkozott be, nem az USA." Szándékosan terjesz... (2015.05.04. 18:44) Líbia, a szétszakadt ország.
  • maxval bircaman felelős szerkesztő: "Az Együtt részben liberális, részben modern szociáldemokrata párt" Magyarul: semmilyen. Csak egy... (2015.04.21. 16:14) Interjú Szigetvári Viktorral - 1. rész
  • Zka: @zá37úögóq: ha ez normális akkor én hülye vagyok és az is akarok maradni :D De egyébként értem, a... (2015.03.22. 09:19) Adtunk egy esélyt a Chemtrailnek
  • nnnnnnnn: alacsony színvonalú újságok divatmajom, önálló gondolkodásra képtelen buta pesti liberális fiatalo... (2015.03.06. 12:41) Nihilista progresszívek?

Címkék

1968 (1) 2006 (1) 2006 os választás (1) 2012 (1) 2013 (3) 2014 (22) 2014-es választás (10) 2014 es választás (1) 56 os forradalom (1) ab (1) áder jános (2) Áder János (1) ágak (1) akadémia (1) akcióterv (1) aláírásgyűjtés (1) alaptörvény (4) alaptörvény asztala (1) Alföldi (1) alföldi róbert (1) alkotmány (1) alkotmánybíróság (2) alkotmánymódosítás (1) alkotmányos alapjog (1) államadósság (3) államfő (1) állami nyugdíj (1) állampapír (1) állampárt (1) állampolgárok (1) állampolgárság (3) államszocializmus (1) alternatíva (1) alvás (1) angol (1) ángyán józsef (1) antiszemita (1) antiszemitizmus (1) assange (1) átok (1) atom (1) atomerőmű (2) attila (1) ATV (1) az év hülyéi (1) a tanú (1) baja (1) bajai videó (1) bajnai (12) Bajnai (7) Bajnai Gordon (4) bajnai gordon (3) balogh józsef (1) balog zoltán (1) baloldal (19) baloldali összefogás (2) bankszámla (1) barosso (1) Barroso (1) bayer (1) bayer zsolt (1) Bayer Zsolt (1) békekölcsön (1) békemenet (2) békemenet magyarországért (1) belügyminisztérium (1) bencsik andrás (1) benes dekrétumok (1) beruházás (1) betegség (1) bibó szakkollégium (1) bilderberg-csoport (1) bíróságok (1) bírság (1) biztonságpolitika (1) bkv (1) blog (2) blogger (1) blogger; (1) Böjte Csaba (1) bokros lajos (1) borókai gábor (1) börtön (1) bruck gábor (1) brüsszel (3) btk (1) budai gyula (1) budai liberális klub (1) budapest (1) budapest pride (1) bundestag (1) cdu (1) centrum (1) chapman (1) chemtrail (1) cia (1) cigányság (2) civilizáció (1) csányi (1) csu (1) csúcsminiszter (1) dajcstomi (1) dániel péter (2) dedikált alaptörvény (1) delphoi (1) demokrácia (5) demokrácia deficit (1) demokrata (3) demokratikus deficit (1) demokratikus koalíció (2) demokratikus koalíció platform (2) demokratikus legitimáció (1) demonstráció (2) depolitizált (1) deutsch tamás (2) diagnózis (1) die linke (1) diktatúra (1) dk (18) DK (2) dkp (3) dr. Schmitt Pál (1) dresszkód (1) Dúró Dóra (1) e14 (1) Egyenes beszéd (1) egyéni (1) egyetemfoglalás (2) egyetem tér (1) egyeztetés (2) egypártrendszer (1) egység (1) Együtt (1) együtt-pm (1) Együtt-PM (1) Együtt 2014 (8) együtt 2014 (10) élelmiszer (1) elhatárolódás (1) ellenzék (26) ellenzéki (2) ellenzéki összefogás (2) elmúlt nyolc év (2) elszámoltatás (1) elte (2) elte ájk (1) elvándorlás (1) emigráció (1) emi klub (1) emmi (2) energiapolitika (1) ep-választás (1) érdek (1) erdély (1) érték (1) értelmiség (1) értelmiségi (1) esterházy jános (1) eu (2) európa (1) európai bizottság (1) Európai Egyesült Államok (1) európai unió (2) Európai Unió (1) európa tanács (1) évértékelő (1) facebook (3) fbi (1) felcsút (1) felsőoktatás (6) felsőoktatási (1) felvidék (1) ferenc (3) fiatalok (4) Fidesz (8) fidesz (22) fidesz kdnp (1) fidesz tisztújítás (1) film (1) fitch (1) fitch ratings (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) forradalom (1) fót (1) g. fodor gábor (1) G. Fodor Gábor (1) galaktikus birodalom (1) galamus (1) gál j. zoltán (1) gaudi-nagy tamás (1) gazdaság (5) gazdasági miniszter (1) gazdasági válság (1) gergely (1) guardian (1) gubík lászló (1) gurcsány ferenc (1) gyarmatosítás (1) Gyöngyösi Márton (2) gyöngyöspata (1) Gyurcsány (1) gyurcsány (18) gyurcsány ferenc (14) haha (1) hajléktalan (1) hallgatói hálózat (1) harangozó (1) harrach péter (1) hatalmi (1) hatalom (1) határontúli (2) határon túli (1) házelnök (1) hegemónia (1) helsinki bizottság (1) heti válasz (1) híradó (1) hitelesség (2) hitelminősítők (2) hoffmann rózsa (5) hóhelyzet (1) hollywood (1) höok (2) horn gábor (1) horoszkóp (2) horváth andrás (1) horváth csaba (1) humán csúcsminiszter (1) ideológia (2) ifjúsági kereszténydemokrata szövetség (1) igazságszolgáltatás (1) iksz (1) imázs (1) imf (3) integráció (1) interjú (2) internetadó (1) intézményrendszer (1) jankovics marcell (1) janukovics (1) járai zsigmond (1) jávor (1) jegybank (1) Jobbik (2) jobbik (11) jobbik ifjúsági tagozat (1) jobbik szavazók (2) jobboldal (3) jogászképzés (1) jólét (1) jóri andrás (1) kádár 100 (1) kádár jános (1) Kálmán Olga (1) kampány (15) kampányfilm (1) kampánypénzek (1) kapcsolat.hu (1) kaposvári egyetem (1) karácsony (2) karácsony gergely (2) karantén (1) katasztrófa (1) kdnp (2) kémkedés (1) kérdőív; (1) kerekasztal (1) kerényi (1) kerényi imre (1) keretszámok (2) kétharmad (1) kiábrándultság (1) kínai átok (1) kispártok (1) kivándorlás (3) knézy jenő (1) koalíció (3) kocsis máté (1) köcsöglista (1) költségtérítés (1) költségvetés (3) költségvetés 2012 (1) kommentek (1) kommunikáció (2) kommunizmus (2) koncepciós per (1) konferencia (1) konfliktus (1) kongresszus (2) konszolidáció (1) konzervatív (2) konzervativizmus (2) konzultáció; (1) körkép (1) kormány (2) kormányválság (1) kormányváltás (1) kormányzás (3) korszakváltás (1) kósa (1) kósa lajos (1) kötcse (1) Kötcse (1) kövér (1) kövér lászló (1) középosztály (1) közmédia (1) köznevelés (1) közoktatás (1) közösség (2) közszolga (1) köztársaság (1) köztársasági elnök (6) köztisztviselő (1) közvélemény-kutatás (2) kritikai értelmiség (1) kubatov lista (2) külfold (1) külhoni (1) kultúra (2) kultúrkampf (1) kultúrpolitika (1) kuncze gábor (2) kuruc.info (1) l. simon lászló (1) lászló (1) lázár jános (4) legyen béke szabadság egyetértés (1) lehallgatási botrány (1) Lehet Más (1) lehet más (1) lehet más a politika (1) leminősítés (1) lemondás (5) lendvai (1) lendvai ildikó (2) lenhardt balázs (1) levél (1) liberális (1) liberálisok (1) liberalizmus (2) lista (1) LMP (6) lmp (9) m1 (1) magánnyugdíj pénztár (1) magántulajdon (1) magyar (1) magyarország (2) magyarország ma (1) magyar csapat (1) magyar foci (1) magyar hajnal (1) Magyar Hírlap (1) magyar rádió (1) magyar televízió (2) magyar válogatott (1) mandátum (1) mandiner (1) mandiner blog (1) manyup (1) martonyi jános (2) matelcsy (1) matolcsy (3) matolcsy györgy (3) medgyessy (1) média (3) médiatörvény (3) megemlékezés (1) meghallgatás (1) megszorítások (1) megújulás (1) merkel (1) mese (1) messiás (1) mesterházy (6) Mesterházy (1) Mesterházy Attila (1) mesterházy attila (15) mezőgazdaság (1) mi6 (1) migráció (2) Milla (1) miniszterelnök (1) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnökség (1) mnb (1) moddys (1) modernizmus (1) molinó (1) Molnár Tamás (1) molnár zsolt (1) moodys (1) mozgalom (1) mozi (1) mszmp (2) MSZP (6) mszp (28) mszp kongresszus (1) mtva (1) Műegyetem (1) multik (1) munka (1) munkahely (1) munkanélküliség (1) napirend (1) napirend előtti felszólalás (1) nefmi (1) németh szilárd (1) németország (1) német kormány (1) nemzet (2) nemzetgazdaság (1) nemzeti (1) nemzeti hitvallás (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti kulturális alap (1) nemzeti radikális (2) Nemzeti színház (1) nemzeti színház (1) nemzeti ügy (1) nemzeti ünnep (1) Népszava (1) népszavazás (1) NER (1) ner (1) nka (1) nmhh (1) novák előd (3) nsa (2) nyelv (1) nyelvtanulás (1) nyerges (1) nyugdíj (2) nyugdíjasok (1) nyugdíjrendszer (1) oktatás (1) oktatáspolitika (1) október 23 (1) október 23. (2) olajfa (1) önvédelem (1) Orbán (1) orbán (9) Orbán-kormány (1) orbán viktor (17) Orbán Viktor (1) oroszország (1) országos lista (1) országvédelmi terv (1) országvédemi költségvetés (1) összeesküvés (1) összefogás (3) őszöd (3) őszödi beszéd (1) paks (1) Paks (1) Paks-vita (1) Paks 2 (1) pál (1) pálgium (1) palpatine (1) paradigma (1) paradigmaváltás (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (7) párt (2) pártalapítás (1) pártfinanszírozás (1) pártok (1) pártpolitika (1) pártpreferencia (1) pártrendszer (1) pártszakadás (2) pártszavazás (1) perverz koalíció (1) piaci modell (1) piknik (1) plágiumbizottság (1) PM (1) pokorni (1) polgármester választás (1) polgár dóra (1) policity (1) politika (2) politikai elemző (1) politikai gondolkodás (1) politikus (2) politológus (2) program (1) putyin (1) radikális (1) reagálás (1) rektor (1) remény (1) rendelet (1) rendőrség (1) rendszerváltás (5) rendvédelmisek (1) republikon intézet (1) révész máriusz (1) rezsicsökkentés (2) román-magyar (1) roszatom (1) sajtótájékoztató (2) sarkalatos (1) scheiring gábor (1) Schiffer (2) schiffer (3) Schiffer András (1) schiffer andrás (4) schmitt (1) Schmitt Pál (1) schmitt pál (2) second hand (1) seres lászló (1) simicska (1) sirály (1) snowden (1) sólyom lászló (1) soros györgy (1) SP (1) spanyolország (1) spd (1) stadion (1) standard and poors (1) star wars (1) szabadelvű polgári egyesület (1) szabadság (1) szabadságharc (1) szájer józsef (1) szájkosár; (1) szakály sándor (1) szakértelem (2) szakértői (1) szakpolitika (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szarvas koppány bendegúz (1) szavazójog (1) szdsz (3) szegedi csanád (2) Szegedi Csanád (1) szegénység (2) szélbal (1) szélsőjobb (1) személyes adatok (1) személyi kultusz (1) Szentpéteri Nagy Richard (1) szerelem (1) szervilizmus (1) szerzett jog (1) szíjjártó (2) szíjjártó péter (1) szimbolizmus (1) szimpátiatüntetés (2) színház (1) szivola (1) szlovák (1) szlovákia (1) szobordöntés (1) szoci (1) szociális (1) szocialista (2) szocializmus (1) szolidaritás (2) szolidaritási adó (1) tamás (1) táncsics (1) tandíj (3) tárki (1) tarlós istván (1) távközlési adó (1) távozás (2) technokrata (1) telefonadó (1) telefonálás (1) tematizálás (1) terépcsecső (1) the (1) the guardian (1) this is sparta (1) tiltakozás (1) tisztogatás (1) tízszerannyian (1) torgyán józsef (1) törvény (1) törvények (1) trafik (1) tudati forradalom (1) túlzottdeficit-eljárás (1) tüntetés (7) turizmus (1) tusványos (1) twitter (1) ügyészség (1) újévi beszéd (1) ukrajna (1) unortodox (1) usa (1) útelágazódás (1) vadai (1) vadai ágnes (2) vágó gábor (1) válasz (1) választás (3) választási eljárásról törvény (1) választási rendszer (1) választások (7) válság (2) vdsz (1) véderő (1) végtörlesztés (1) vélemény (1) via nova (1) videó (1) videóüzenet (1) Vidnyánszky (1) vidnyánszky attila (1) vikileaks (1) visszaható (1) visszatérés (1) vita (2) vitányi iván (1) vitézy dávid (1) vízió (1) volner jános (1) vonalkód; (1) vona gábor (4) wikileaks (3) win-win (1) wittner mária (1) zászlóbontás (1) zsidó (1) zsolt; (1) Címkefelhő

Nyolc-kilenc hónappal az országgyűlési választások előtt már majdnem tizenötezer külhoni magyar állampolgár kérte felvételét a névjegyzékbe. Miért is fontos ez?

Sokan teszik fel a kérdést, miért nem tekinthető jogos elvárásnak, hogy csak az szavazhasson az ország veze­tőiről és így a jövőjéről, aki itt él, és itt is fizet adót? Ez egy elég egyszerű materiális megközelítés, amelynek létjogosultságát nem csak az a példa kérdőjelezi meg, hogy az unió huszonnyolc tagállamából huszonötben létezik ez az intézmény, hanem Magyarország speciális történelmi helyzete is.

A trianoni döntés elhibázottsága ma már nem kérdés, a nézetkülönbségek a helyzetre adandó válaszban találhatók, és a határontúliak szavazati jogának kérdése is leginkább ebben a dimenzióban értelmezhető.

A rendszerváltás előtti évtizedekben a téma nem lehetett jelen a közéletben, de a rendszerváltás után aztán természetesen megjelent, és sajnos be is ragadt a pártpolitikai viták közé. A baloldali és a liberális politikai pártok nem tartották fontosnak, sőt, a jobboldali politikai erők pedig „vérmérséklettől” függő válaszokat adtak a kérdésre.

Ha csak a számokat nézzük: elemzők szerint körülbelül kétszázezer külhoni szavazatra lehet majd számítani a jövő évi választásokon, ami két-három mandátumot jelenthet a következő Országgyűlésben. Fontos újra megjegyezni, hogy az Európai Unió országainak többségében, huszonnyolc állam közül huszonötben(!) biztosítják a külhoni állampolgárok szavazati jogát. A kimaradó három ország, Írország, Málta és Ciprus pedig azért nem él ezzel a lehetőséggel, mert olyan speciális körülmények lépnek fel, mint például az írek esete, ahol sokkal többen élnek az ország határain túl, mint azokon belül. Vagyis az új választási rendszer ebben a tekintetben az európai uniós normáknak megfelel, és a tagállamok többségének gyakorlatát követi.

Felvetődik még az önrendelkezés kérdése is, vagyis hogy egyes vélemények szerint „egy valódi köztársaságban az emberek közösen hozhatják meg a saját életükről szóló döntéseket, és nem kívülről diktálják nekik”. Ezen vélekedés alapján kapásból nem nevezhetjük „valódi köztársaságnak” – akármit is jelentsen ez – az Európai Unió tagállamainak döntő többségét, amelyek jelentős hányada egyébként is alkotmányos monarchia.

Ehhez jön hozzá, hogy a határon túli szavazóknak sok esetben úgy kellene leadniuk a voksukat, hogy az rendkívüli kockázattal jár, nem beszélve arról, hogy a rizikóért cserébe mindössze közvetett előnyre tehetnek szert – ha nem soroljuk ide a szimbolikus kérdéseket.

Miért kulcsfontosságú mégis, hogy a határon túli magyarok nem csak állampolgárságot, hanem szavazati jogot is kaptak? Azért, mert így a pártok, ha szavazatokat akarnak szerezni, és meg akarják mutatni, hogy nekik elsődleges a magyarság és az összetartozás kérdése, akkor rákényszerülnek, hogy szavakban és tettekben segítsék az elszakított területeken, a más országokban élő magyar közösségeket, azaz hogy végső soron kampányt folytassanak értük.

Ennek az érdekérvényesítésnek már a törvény megalkotása utáni első választási kampányban is érezni a hatását; Mesterházy Attila Kolozsvárra látogat, az Együtt 2014 arról beszél, hogy a mindenkori magyar kormány egyforma felelősséget visel az anyaországtól elszakított területeken élőkért, a Lehet Más a Politika választmányi ülést tart, és választási ciklusokon átívelő problémáról értekezik. Mindemellett pedig sorra veszik fel a kapcsolatot a különböző határon túli szervezetekkel, hogy a programokról egyeztessenek.

Az érzelmi sérülések enyhítése, a nemzeti kultúra fejlesztése, az állampolgárok számának növelése és ezzel a nemzeti érdekérvényesítés, a magyarság lobbierejének megerősítése nem elhanyagolható cél egy ország történetében. Az, hogy kinek mennyire kell meghasonulnia saját magával, az már csak hab a tortán. De meg kell, és majd idővel, ha véget ér a választások körüli mizéria, akkor világos lesz, hogy több ez, mint a „magyar belpolitikai ellentétek határon túlra való exportálása”.

Első közlés: Magyar Hírlap

 

Címkék: kampány 2014 állampolgárok határontúli szavazójog külhoni

327 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://policity.blog.hu/api/trackback/id/tr315516454

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megérkezik az Orbán-unoka a választási kampány finisére? 2013.09.17. 10:59:31

. Profi húzás lenne, ha a vén diktátor a kis trónörökössel a karján pózolná végig a választási kampány utolsó hónapját. Zabálná a magyar. Az időbe éppen beleférne, feltéve, ha valóban kerekedik már a képen látható pocak. Számoljunk! Tegyük fel, ho...

Trackback: Így lopta ki Bajnai különalkuval a választókerületeket a kispártok alól 2013.09.17. 10:57:38

. Miért nem tudott megegyezni az MSZP a kis pártokkal? Miért nem lesz egységes baloldali választási szövetség? Azért, mert Bajnai különalkuval tette rá a kezét a kis pártoknak felajánlható egyéni választókerületekre és megszerezhető listás mandátumokr...

Trackback: "Hálát adunk, hogy Erdély Romániához tartozik" 2013.09.17. 10:56:23

. "Ez nem magyarság. Ez egy fogyó nép pökhendi felfuvalkodottsága" - írja a határon inneniekről egy határon túli magyar. Mit gondol egy erdélyi az anyaországi magyarok pökhendi, kirekesztő, melldöngető magyarkodásáról? Megírta kommentben:   "Má...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szarazinda 2013.09.17. 14:46:29

@Ad Dio: de hát pont azt kellene megérteni, hogy egyetlen magyarországi pártnak sem kellene, hogy akármilyen renoméja legyen a külhoni magyarok körében. Se jó, se rossz. Véleményük lehet, csak lesznek szívesek politikai értelemben megtartani maguknak (értsd: ne szavazzanak).

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:46:51

@félázsiai 2llkedő:

Azt, hogy úgy próbéltad beállítani, hogy Mo. az utolsó helyen áll. Ez nem igaz.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:47:57

@ez a Kígyó éve:

Ez nem igaz. Magyar nyelvtudás nélkül esélytelen, hogy megkapd. S nem jár pénz érte.

Szarazinda 2013.09.17. 14:50:53

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: tömeges igény? Meg a nemzeti dohányboltokra is tömeges igény mutatkozott, ugye? Ne röhögtess már.

Nekem valahogy nem tűnt fel. Az igen, hogy a nagy nemzeti nekibuzdulásban még a félmilliót sem éri el a tömeg, és, hogy pl. Szlovákiában, ahol semmilyen praktikus érv nem szól a magyar állampolgárság mellett, a szlovák meg elveszne, hát valahogy azok a tömegek már egészen nanoméretekben látszanak csak. Vagy még úgyse. Na, szóval ennyit a tömeges igényekről.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:50:53

@spinat:

Alapvetően nem olyan bonyolult megállapítani valakiről, hogy magyar-e. Eleve egy magyar az magyar anyanyelvű. S nem túl sok ember van manapság, akinek magyar az anyanyelve, de nem magyar nemzetiségű. S aki van ilyen, az eleve Mo-n él és most is magyar állampolgár vagy ilyen ember leszármazottja. Azokra meg úgyis más szabály van: ők a szülő jogén kapnak állampolgárságot automatikusan.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 14:51:30

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Hogy lenne esélytelen ?

Egyrészt egészségügyi ürüggyel eltekintenek a megjelenéstől,
másrészt minden ajándékállampolgár hozhatja az összes pereputtyát is az állampolgárságba,
aztán ottvan a korrupciós faktor.

Fideszesek 300 forintért népszavaznak, akkor hogyne adnák meg bárkinek, aki fizet 300 forintot nekik...

Ugyehogyugye.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:52:01

@spinat:

Ez eleve egész más ügy. Ez befektetéses letelepedés (azaz nem államppolgárság), ami nemzetközi gyakorlat.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:52:44

@Szarazinda:

Sokan éltek a lehetőséggel, azaz az igény tömeges volt.

valasz a KE-nek 2013.09.17. 14:52:47

@Szarazinda:
"az ő esetükben a magyar állampolgárság a legjobb esetben is semleges a szülőföldön való megmaradás szempontjából, de inkább kontraproduktív"
Mondod te, mert szeretnéd, ha így lenne. Ezzel szemben magyarok százezrei igényelték.

Ad Dio 2013.09.17. 14:53:51

@Szarazinda:

A jelenlegi magyar gyakorlat az unió országainak többségében elfogadott.

Szerinted ők miért nem problémáznak ezen?

Talán csak nem azért, mert náluk a "baloldal" is törődik az országhatáron kívül került tagjaival a nemzetnek, ellentétben Magyarországgal, ahol a baloldal nem csak hogy nem törődik velük, még be is támadta őket nem is egyszer? Sőt, az aktivistáik a mai napig szítják a gyűlöletnek ezt az abszolút kontraproduktív verzióját.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:54:06

@ez a Kígyó éve:

Visszaélések mindig vannak és lesznek, de azért az világos, hogy az esetek 99 %.ában az új állampolgárok magyarok és nem hamis papírokkal operáló nem-magyarok.

Mit kell ezen pánikolni?

Szarazinda 2013.09.17. 14:54:38

hvg.hu/vilag/20130826_Roman_miniszter_is_kerte_a_magyar_allampo

"Az Avason lakók nagy része Angliában szeretne dolgozni, ezért kérik a magyar állampolgárságot – mondta Hupka Félix, a nagybányai Demokrácia Központ vezetője."

Dobban a nemzeti szív, hallatszik a Kárpátokon innen, s túl.

Ebben az egész magyar nemzeti kebelben, már bocsánat, de van valami komikusan szentimentális.

Szarazinda 2013.09.17. 14:55:28

@Ad Dio: figyu, tényleg olvassatok vissza, ezen a blablán túl vagyunk már rég

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 14:56:03

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Jó, akkor állapítsd meg Illés Zoltán képviselőről,
aki alázza a magyar képviselőket,

hogy milyen anyanyelvű ...

Az anyja ugyanis horvát nő.

Vagy állapítsd meg Janics Natasáról, hogy milyen anyanyelvű.

Aki fizet, az mondja meg, hogy mi az anyanyelve.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 14:56:46

@Ad Dio:

Ez már nem igaz. Az LMP, Bajnai, s az MSZP többször kijelentették: nem fognak változtatni a szabályozáson, ha nyernek a választáson. Csak a DK tart ki a korábbi álláspont mellett, de ők is hozzátették: a már megszerzett állampolgárságok vitán felül állnak.

valasz a KE-nek 2013.09.17. 14:58:21

@Szarazinda:
Esetleg átfutott a fejedben az a kósza gondolat, hogy nem az igény nincs meg Szlovákiában, hanem a szlovák állam nacionalista elnyomása az, ami visszatartja az ottani magyarokat?

spinat 2013.09.17. 14:58:39

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: akkor ezek szerint Liszt nemigen kapná meg manapság a magyar állampolgárságot.

Szarazinda 2013.09.17. 14:59:47

@valasz a KE-nek: milliók élnek a határokon túl, százezrek Szlovákiában. Még a félmilliót sem éri el. Mi ebben a tömegigény. Az, hogy félmillióan éltek egy lehetőséggel, ami, ismétlem, a szülőföldön való megmaradás szempontjából a legjobb esetben is semleges, de pl. angliai munkavállalás céljából viszont kitűnő, amíg román állampolgárokra vonatkozik a derogáció. Miért nem vette fel szinte senki pl. Szlovákiában, ha a nemzeti kebel a lényeg, meg a tömegigény?

Ad Dio 2013.09.17. 15:00:53

@Szarazinda:

Én nagyon helyesnek és hasznosnak tekintem ezt a jelenlegi rendszert.

Ugyanis ez rászorítja azokat a szűkkeblű politikusokat is arra hogy a nemzetről ne egyfajta "karámon belüli" birkanyájként, hanem annál sokkal bővebb fogalomként gondolkodjanak, akik amúgy hajlamamosak lennének ilyen mesterségesen leszűkített látásmódra.

Jobbára a külföldi magyarok érdekeinek képviselete nem jelentene mást mint némi tudatos diplomáciát, illetve némi gesztusértékű tevékenységet.

Így pl. ne fordulhasson elő még egyszer olyan jellegű "dolog", hogy egy politikai párt bábja felajánl egy nemzeti intézményt annak megünneplésére, hogy egy igazságtalan határrendezés során a határon kívül rekedt pár millió magyar. Ugyebár.

A szavazataik értékét amúgy nem kell eltúlozni. Némi ésszel, taktikával a 2018-as választásokra el lehet jutni 30:70-ig vagy még jobb arányig.

Feltéve ha az acsarkodást helyett komolyan veszik a helyzetet és tényleg elkezdenek nemzetben gondolkodni.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:01:04

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Hát 400 ezer külföldi frissen fölszerelve állampolgári jogokkal,

az nemzetbiztonsági kockázat.

Nem elég nekünk a saját bajunk, még a világ minden csavargóját is mi kapjuk meg visszatoloncolva ?

Most is egy román terroristát védünk Venezuelában. Szép munka.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:01:33

@ez a Kígyó éve:

A nemzetiség vállalás kérdése. Nem származás kérdése. Szálasi, Sztójay, Rákosi nem voltak etnikailag magyarok, na és? Ki mondhatja meg magayrok voltak-e? Csak ők maguk, nem? De ha megnézed az újkori államfőket: Göncz, Mádl, Schmitt is idegenek voltak származásilag, de mind3an magyarnak vallották magukat. Áder is német származású. Tulajdonképpen az egyetlen magyar származású KE eddig Sólyom volt... :-)

Janics sosem mondta magát magyarnak, ő magyar állampolgár, de nem magyar nemzetiségű. A 2 nem ugyanaz.

valasz a KE-nek 2013.09.17. 15:01:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Hát, azért jelentettek már ők ki sok mindent. Én ha lehet, majd akkor hiszem el a fordulatot, amikor a tettekben is megnyilvánul.

Szarazinda 2013.09.17. 15:03:32

@valasz a KE-nek: nem, nem fordult meg a fejemben. Miután Szlovákia tagja az EU-nak, sok gyakorlati hátránya nem lehet annak, ha valaki magyar állampolgárként él Szlovákiában. Valamennyi biztos, de ennyi hátrány elfogadása szerintem a nemzeti kebelbe bele kell, hogy férjen.

Elveszik a szlovákot, én ezzel kapcsolatban egyéb hátrányról nem hallottam. Ha elvárjuk, hogy más országok respektálják a mi állampolgársági törvényeinket, akkor szerintem ezt Szlovákia is elvárhatja. Szabad mozgás és letelepedés joga pedig EU-s alapjog, de ezt mindenki tudja.

Ad Dio 2013.09.17. 15:04:16

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Az MSZP álláspontja azért nem ilyen egyértelmű. Az LMP nem egyértelműen baloldali, Bajnai meg nem nagyon foglalkozik a kérdéssel.

GYF még a 3 millió román munkavállalónál tart. Ja, és egy százalék alatt. Pont ennyien támogatják ezt a fajta politikát.

Ad Dio 2013.09.17. 15:05:04

@Szarazinda:

" a blablán"

Ez a "blabla" a véleményem. Köszönöm hogy megtiszteled.

Szarazinda 2013.09.17. 15:05:47

Ja, mielőtt félreértés esik: nem értek egyet a szlovák gyakorlattal amúgy, egy európai államtól elvárnám, hogy a többségi identitástól eltérő identitás kifejeződését tolerálják, de ettől még nem támogatom, hogy a határon túli magyarok szavazati jogot kapjanak (önmagában nem az állampolgárság a lényeg).

Van még kérdés?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:06:21

@valasz a KE-nek:

Az egyik pont ami miatt nem tudott Gyurcsány megállapodni az MSZP-vel éppen ez volt. Gyurcsány azt akarta, hogy az esetleg győztes ellenzék szüntesse be a könnyített állampolgársági perocedúrát, míg Mesterházy ezt megtagadta, kijelentve, hogy nem akarnak ezen a szabályon változtatni.

valasz a KE-nek 2013.09.17. 15:06:50

@Szarazinda:
"nem, nem fordult meg a fejemben"
Mindjárt sejtettem!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:08:31

@Ad Dio:

Gyurcsány nekem sok tekintetben rokonszenves, van sok értelmes ötlete, de van pár rögeszméje sajnos, melyek miatt nem lehet őt komolyan venni. Na, ez az egyik rögeszméje. Pedig annak idején csak taktikai okokból találta ki ezt, de mpst már nem akar visszatáncolni.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:09:37

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Nem is kell ide semmilyen érv.

Volt népszavazás.

Másfél millió se volt azoknak a száma, akik egyáltalán a szavazat nélküli állampolgárságot osztogatták volna külföldön.

Aztán tessék.

Orbán felcsútbasznádról egymaga eldöntötte.

Nem kellenek ide érvek.

Kurvára nem kiváncsi senki az érvekre.

valasz a KE-nek 2013.09.17. 15:09:42

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
A könnyem hullik, úgy meghatódtam Mesterházy karakán kiállásán! Óriási politikai áldozatot hozott a határontúliak érdekében.
Még véletlenül sem arról volt szó, hogy Gyurcsányt minden körülmények között távol akarta tartani. Á, nem.

Szarazinda 2013.09.17. 15:10:09

@Ad Dio: Bocs, de tényleg ezerszer elhangzott már itt, hogy ezek az analógiák totálisan hamisak. Hadd ne kelljen ezeregyedszerre is leírni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:10:26

@Szarazinda:

Azért van hátrány: nem szavazhatsz a parlamenti választáson, nem lehet olyan foglalkozásod, melyhez állampolgárság kell, nem lehetsz polgármester, parlamenti kpviselő, vezető politikus.

Szarazinda 2013.09.17. 15:11:36

@valasz a KE-nek: Sejtetted, de kemééééééééééény, meghajlok érveid súlya alatt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:11:52

@valasz a KE-nek:

Ez egy pozitív változás, amit mindenképpen el kell ismerni.

Ad Dio 2013.09.17. 15:12:22

@Szarazinda:

- tartózkodási engedélyt kell igényelniük
- nem dolgohatnak bizonyos munkakörökben (pl. rendőrség)
- nem szavazhatnak

Ilyen szankciókkal sem mi, sem másik európai országok nem sújtják más népek kettős állampolgárait (csak emlékezünk vissza micsoda felháborodás kísérte a jobbik azon felvetését hogy legyen nyilvános a magyar képviselők állampolgársága).

A felvidéki magyarok egyértelműen azért nem jelentkeznek, mert félnek a szankcióktól.

Szarazinda 2013.09.17. 15:13:56

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: országos politikus nem lehetsz (helyhatósági igen), minden más igen, meg talán nem dolgozhatsz a nemzetbiztonságnak. Minimális számú embert érintenének a gyakorlati hátrányok, tehát ez nem akadályozhatja a nemzeti kebeldagadás jóval nagyobb számban történő előfordulást a felvidéki magyarság körében.

Ad Dio 2013.09.17. 15:16:32

@Szarazinda:

"hogy ezek az analógiák totálisan hamisak."

Legyünk korrektek: ezerszer elhangzott, hogy SZERINTETEK ezek hamisak. Attól mert sokszor ismételsz valamit, nem lesz igaz. Akkor sem, ha nagyon hiszel benne.

Persze ez nem fontos, csak a korrektség jegyében mondom.

Az itt kommentelők zöme sajnos még pont ott van leragadva, ahol GYF meg a 3 millió román munkavállaló. Démonizálja a kérdést, és igyekszik valami nagyon előremutató dolgot akadályozni. ahelyett, hogy megpróbálna alkalmazkodni az új felálláshoz és irányítani, becsatornázni a folyamatokat.

Szarazinda 2013.09.17. 15:18:59

de ismétlem, én sem értek egyet a szlovák gyakorlattal. De sajnálom, a félmilliót sem érte el az új állampolgárok száma, ez minden, csak nem tömegigény, ráadásul fogalmunk sincs, hogy ebből a kevesebb mint félmillióból, mennyi volt a valós igény, és mennyi az, hogy ja, lehet, hát miért ne, jól jöhet még egyszer. Várnám a tömegigényt mutató objektív felméréseket, egyelőre azonban még mindig a fidesz politikai akciójának tűnik a dolog, nem pedig identitásbeli kérdésnek, de hajrá, lehet győzködni.

Ad Dio 2013.09.17. 15:19:27

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

GYF soha egy pillanatig nem volt államférfi. Nem azért mert nem akarta, hanem mert nem tudott magának helyzetet teremteni. "Ötleteim" nekem is vannak, attól még csapnivaló politikus lennék.

A "jó ötlet" kb. annyi a politikában mint a vezetéstechnika elméleti ismerete a forma 1-ben.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:20:21

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Göncz az magyar.

Viszont a fidesznek mind a 4 köztársasági elnöke német volt.

Mádl,
Sólyom (Jénában német polgári jogból doktorált. 1969-ben tért haza),
Schmitt
Áder

Most aztán ki vagyunk segítve, hogy nemzetiségiek a fideszesek.

Simán a pofánkba hazudják, hogy ez a párt magyar.

Ad Dio 2013.09.17. 15:22:00

@Szarazinda:

"a félmilliót sem érte el az új állampolgárok száma, ez minden, csak nem tömegigény"

Pesszimista számítások szerint kb ugyanennyien vándoroltak ki a elmúlt években. Ez most tömeg vagy sem?

Szarazinda 2013.09.17. 15:23:04

@Ad Dio: ki démonizálja? Meg, hát érvelj, és mondd el, hogy ezeknek az országoknak a gyakorlata miben tér el attól, lényegileg, ami eddig is volt Magyarországon.

Meg valahogy én a jobboldal felől hallom azt állandóan, hogy nem kell külföldre nézni, megvan nekünk a mi utunk, de valahogy teljesen mindegy milyen disznóság történik, szavazati jogtól, trafiktörvényen keresztül a médiaszabályozásig, a kormányzat azonnal nekiáll analógiákat keresni külföldön, amelyekről rendre kiderül, hogy nem moszkvában, hanem vlagyivosztokban, és nem osztogattak, hanem fosztogattak.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:24:17

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

A nép szava nem érv.

Csak a fidesz szava érv, mert nála vannak a börtönök.

Külhoni fideszes. Szégyelld magad, mert egy alja rezsim szolgálójának szegődtél szabad ember létedre.

Szégyellheted, mert nem kényszerített senki, hogy kapcája legyél egy cigánynak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:24:31

@ez a Kígyó éve:

Göncz színsváb családból származik, ne viccelj. Ősei vallási okokból menekültek Mo-ra. Ugyanis valdensek voltak és üldözték őket. Ha jól tudom, maga a KE Göncz is valdens hívő.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:25:11

@ez a Kígyó éve:

Nem vagyok fideszes. S nem érdekel, hogy Orbán cigány-e.

Ad Dio 2013.09.17. 15:27:18

@Szarazinda:

"Meg, hát érvelj, és mondd el, hogy ezeknek az országoknak a gyakorlata miben tér el attól, lényegileg, ami eddig is volt Magyarországon."

Kettős állampolgárság intézménye, szavazhat a külföldön élő kettős állampolgár is.

Ez az EU többségében így van.

"Meg valahogy én a jobboldal felől hallom azt állandóan, hogy nem kell külföldre nézni, megvan nekünk a mi utunk,"

Tőlem ilyet kategorikusan még nemigen hallottál.

Ad Dio 2013.09.17. 15:28:10

@Szarazinda:

Mikor mihez képest :-D ?

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:28:15

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Ezt mikor mondta Göncz ?

Színsvábok Árpádnak hívják a gyereküket ?

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:30:07

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Nem kell tagadni, ha egyszer mindenben egyetértesz Orbán gazdáddal, akkor miért szégyenled, hogy fideszes vagy ?

Szarazinda 2013.09.17. 15:30:28

"Kettős állampolgárság intézménye, szavazhat a külföldön élő kettős állampolgár is."

Sőt a világ normális felén mindenhol. És nem csak a kettős, de a hármas, vagy többes állampolgárok is számos helyen. Bocs, de tényleg olvass vissza ezren kifejtettük már, hogy miért nem erről szól ez a mese.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 15:31:48

@ez a Kígyó éve:

Honnan veszed, hogy mindenben egyetértek Orbánnal? A kérdések 95 %-ában nem értek vele egyet.

Ha fideszes lennék, nem szégyellném.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 15:32:10

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Mindjárt gondoltam, hogy te találtad ki.

Minden fideszes hazudik, mint a vízfolyás.

Szarazinda 2013.09.17. 15:33:52

@Ad Dio: most. 15 millió magyarhoz képest baromira nem tömeg, gazdasági, demográfiai értelemben veszélyesen sok.

De mondom, várom a hoteles felméréseket a tömegigényről.

Ti tényleg azt hiszitek, hogy míg itt mi vitatkozunk lelkesen, az emberek többségét érdeklik ezek a dolgok. A többség számára praktikus kérdés az állampolgárság, és jó lenne, ha az is maradni. Ettől teljesen független az identitás. Ha a kormány azt az energiát, amit a külhoniak szavazatának megszerzésére fordít tényleg az ő szülőföldjükön, magyarként való megmaradására fordítaná, előbbre járnánk. És mondom még egyszer: kapjanak állampolgárságot. Szavazati jogot ne kapjanak.

Ad Dio 2013.09.17. 15:51:07

@Szarazinda:

Kicsit leygünk korrektebbek a kérdésben: a 15 millió magyar mára kissé elavult fogalom. Inkább sajnos 14 millió a valós szám, amiből 12.5 millió él a kárpát medencében. Ebből 9.5 már nem lehet igénylő (mert ugyebár magyarországi magyar állampolgár). Szóval marad 3 millió. Ha egy lehetőséggel 3 millióból 0.5 millió él, az bizony a társadalomtudományban nagyon is jónak számít.

Ad Dio 2013.09.17. 15:52:42

@Szarazinda:

"És mondom még egyszer: kapjanak állampolgárságot. Szavazati jogot ne kapjanak."

Mindkettőt kapjanak és az anyaországi politikusok tekinség őket is a nemzet részének. A politikus beteg fajta: akkor tekint rád így, ha a szavazatod kell neki.

Ad Dio 2013.09.17. 15:57:33

@Szarazinda:

Drága, dehogynem. Próbáld már meg azt olvasni, amit írtam.

Szarazinda 2013.09.17. 16:04:02

@Ad Dio: persze, ezt a kivándoroltak számára értettem. Mondjuk ott sem jó alap a 15 millió (vagy a 14, vagy a 12,5), de a 10 millió igen.

Ehhez képest sem tömeg a félmillió :-)

De miután ez az állampolgársági/szavazási cucc politikai akció volt, a tömegigényről nincsenek valós infóink. Érzésem szerint nem volt tömegigény. Nem beszélve arról, hogy hogyan definiálod az igényt, milyen intenzitású vágytól igény valami?

Minden egyéb érv pedig engem arról győzött meg, hogy nem támogatom a külhoni magyarok szavazati jogát.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.09.17. 16:09:03

@Ad Dio:

Miért jó az nekünk,
ha külföldieknek udvarolnak a politikusaink ?

Magyarázd meg, minek örülsz ?!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 16:22:44

@Szarazinda:

Jelentős számú magyar Mo-n kívül csak 4 országban van:
Románia: 1 230 ezer
Szlovákia: 460 ezer
Szerbia: 250 ezer
Ukrajna: 160 ezer

plusz Mo-n 8 500 ezer

Összesen kb. 10,5 millió.

Persze lehet fantasztikus számokat olvasni még 100 ezer izraeli magyarról, 2 millió amerikai magyarról, meg más hasonlókról, de ezek komolytalan számok. Ezek az emberek valójában csak távoli magyar származásőak, de nem magyarok.

Azaz az összlétszám maximum 11 millió.

Ad Dio 2013.09.17. 16:34:09

@Szarazinda:

10 millió kivándorolt... értem.. nincs több kérdésem...

Látod, erről beszélek amikor "démonizálást" említek. Adatokkal köszönő viszonyban nem lévő agitprop.

Figyelj: a magyarság ÖSSZlétszáma maximum 13.5-14 millió. Ebből magyar állampolgár gyenge 10 millió, ebből idehaza él gyenge 9.5 millió. A kárpát medencében él még további maximum 2.5 millió. Ebből 0.5 millió kért kettőst.

Ad Dio 2013.09.17. 16:36:19

@ez a Kígyó éve:

Nem külföldieknek, hanem külföldi magyaroknak.

Egy nép, egy vér vagyunk, akárhogy is állnak az országhatárok.

Szarazinda 2013.09.17. 16:43:39

@Ad Dio: Ezt írtad, azaz kérdezted: "Pesszimista számítások szerint kb ugyanennyien vándoroltak ki a elmúlt években. Ez most tömeg vagy sem?"

Én erre válaszoltam. Szerintem elbeszélünk egymás mellett.

2llkedő 2013.09.17. 16:49:36

@Ad Dio: "Egy nép, egy vér vagyunk, akárhogy is állnak az országhatárok."

Szüleiddel, gyerekeiddel is egy vér vagytok, akárhogy is külön háztartásban éltek. Beleszóltok egymás életébe?

Szarazinda 2013.09.17. 17:01:53

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Én ezt simán elhiszem neke, sőt én is így tudom. Mondjuk nem értem, hogy a 100 ezer izraeli, vagy a 2 millió amerikai szerinted miért komolytalanabb szám, mint a környező országok adatai.

unionista (törölt) 2013.09.17. 17:11:46

@valasz a KE-nek:
a székely zászló a székely NEMZETI tanács hivatalos zászlaja. ez az egész autonómia törekvés a székely nemzetgyűlés (!) határozataira épül. amit egy népszavazással erősítettek meg. és amelyik nuts2 szintű regionális autonómiát követel magának. mint katalónia esetén. de a régió határait etnikai alapon akarja megállapítani. és ezen belül kívánnak teljes körű (azaz belpolitikai és külpolitikai) önrendelkezést. mondhatod, hogy ez nem székely nemzetállam. akkor mégis micsoda?

az európai unió természetesen ezt nem ismeri el. mert ők sub-nation státuszt adnának, és ennek megfelelően minden sub-region lenne autonóm. kistérségi autonómia magyarul. minden szék (legyen az román, magyar, vagy szász vezetésű) nagyfokú önkormányzatiságot élvezne a közép-román régióban. azaz kolozsvár központtal létrejött volna a multikulturális erdély. az egyes kistérségek autonómok. de nincs etnikai alapú területi autonómia. mert abból etnikai villongások lesznek.

a székely nemzeti tanács azt mondta, hogy mit számít az. majd a székely ember. akkor csak tessék. gyerünk. senki sem támogatja ezt a típusú autonómiát. évtizedeken át a bukaresti kormányba akartak bekerülni. a román nacionalista elit összezárt. csak az európai csatlakozásig vették be őket a kormányba. azért, hogy magyarország ne vétózzon. amúgy gyűlölik őket. basescu is eljátszotta a jó fiút. ma a legnagyobb ellenségük. az európai tanács javaslatát lesöpörték az asztalról. most a budapesti kormányba akarnak bekerülni. de a székelyföld dolgába senki se szóljon bele.

nem lehet belátni, hogy ez így nem lesz jó?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 17:17:00

@Szarazinda:

A tények miatt.

Aki kiment Izraelbe, az zsidó nemzetiségű, hiszen ezért ment ki. A magyar neki csak a nyelve. Ők maguk is "magyarajkú zsidó" néven említik magukat.

Amerikában meg az éppen mpst érkezetteket leszámítva, mindenki más asszimilálódott amerikai, kevés kivétellel. Szóval a magyarnak mondott átlag amerikai kb. úgy "magyar", mint ahogy pl. Áder János meg "német". Ez származás csupán, de nem valós nemzeti identitás.

Szarazinda 2013.09.17. 17:31:10

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: miután nem ez a topik témája, értelmetlen újabb frontot nyitni ezügyben, de nekem enyhén szólva leegyszerűsítőnek tűnik a véleményed.

"Aki kiment Izraelbe, az zsidó nemzetiségű, hiszen ezért ment ki. A magyar neki csak a nyelve. Ők maguk is "magyarajkú zsidó" néven említik magukat."

Vagy nem

unionista (törölt) 2013.09.17. 17:35:58

@Ad Dio:
csakhogy ilyen nemzetgyűlés független önkormányzatiság mellett lehetséges. mert az teljesen jó lenne ha debrecenben döntenének debrecenről. kolozsváron kolozsvárról. és aki magyar az a budapesti nemzetgyűlésbe delegál tagot. aki román az a bukaerestibe. és ott külpolitikáról esik szó. mert az agglomerációk független önkormányzatiban dőlnek el az emberek mindennapjait érintő kérdések. a törvényhozás pedig az unióban van.

a kerettörvények mindenkire egyformán érvényesek. minden nemzetiségre. a részletszabályokat a helyhatóságok alkotják. és akkor lehetnek valódi nemzetgyűlések.

de jelen formában nem lehet. majd beül 2-3 díszszékely. ahogyan volt 2-3 díszcigány. akiket a pártok kiválasztanak. és a magyarok jelentős része gyűlölni fogja őket. mint ahogyan szőcs gézát is gyűlölték a kulturális területen. nem azért, mert gonoszak lenne bárki. hanem mert olyan tájegységi kultúrát akarnak budapestre, vagy a polgárosodottabb vidékekre erőltetni, amiket egész egyszerűen meghaladtak. nép-nemzeti balkáni retye-rutyát. amit a polgári liberális elit szánalmasnak gondol. de nem állítom, hogy ez nem szervezhető meg a hargitán. hanem csak azt, hogy az oda való.

és ugyanígy van vidnyánszky attila esetében is. a kárpátalján az a típusú színjátszás, amit szeretne szuper módon bejött. már debrecenben sem. érdektelen volt. budapesten meg egész egyszerűen nem az az irány.

a székelyek is eltévesztik a házszámot. mert ők leginkább az orosz föderációban bevett baskír, csuvas, csecsen típusú autonómiát szeretnének. azt, amit sztálin javasolt. amit persze szépen felszámoltak az oroszok. szóval ha az önálló székelyföld még létre is jönne, akkor megindulnának a román betelepítések. és az etnikai határokat módosítani kellene. egészen addig, amíg a székelyek el nem tűnnek, ahogyan magyarországon nincsenek már kunok, vagy jászok. bezárkóztak egy rezervátumba, amit a többség felszámolt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 17:39:20

@Szarazinda:

Mi a másik megoldás szerinted?

Nem vagyok cionista, de végigmegyek az egész bonyolult hercehurcán, hogy bevándorolhassak Izraelbe? Minek tenné ezt bárki is? Ha az anyagi jólét miatt megy, akkor van Izraelnél jobb választás is.

M. Péter 2013.09.17. 17:41:40

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Brit állampolgár a kivándorlástól számított 15 évig szavazhat, a szülőkkel kivándorolt gyerek is addig, amíg a szülei. De ha valaki külföldön született vagy honosíttatta magát, és nem lakott soha az Egyesült Királyságban, akkor nem szavazhat.

2llkedő 2013.09.17. 17:43:47

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

"Ők maguk is "magyarajkú zsidó" néven említik magukat."

Mint a Székelyek is Székelynek említik magukat, pedig magyarul beszélnek.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 17:45:36

@M. Péter:

Igen, így igaz. Előbb élni kell az országban legalább 1 évet, azt hiszem.

M. Péter 2013.09.17. 17:45:40

@spinat: Ha állandó lakosok az Egyesült Királyságban, akkor bizony szavazhatnak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 17:48:02

@félázsiai 2llkedő:

Nem, ez egy kisebbségi nézet.

Nagy többségük számára a székely identitás részidentitás a magyaron belül.

unionista (törölt) 2013.09.17. 18:01:31

@Szarazinda:
az 2 millió amerikai magyar az ancestry (eredet) alapján jön ki. az usa lakosságának relatív többsége német származásúnak mondja magát.
en.wikipedia.org/wiki/File:Census-2000-Data-Top-US-Ancestries.jpg
mi itt szőnyi rebekázunk. de ez csak egy vicc. ahogy lehetne radics ivettezni. ő volt az előző szlovák miniszterelnök. most pedig ficó róbert. ha régi nacionalista történetírás folyna a jelenkorban, akkor mindent magyarosítanánk.

a magyar lakosság jelentős része kevés őstől származik. unokatestvér és másodunokatestvér házasságokból jön. és ezek a csoportok nagyon mereven ragaszkodnak valamilyen őseredethez. brutális sértésnek veszik ha a legendákból valaki viccet űz. vagy egyszerűen csak átértelmez valamit, ami nagyon hősies, nagyon nemzeti. ezek a csoportoknak a közéleti kvalitásai bizony nagyon csekélyek. a döntő többségük a magánéletben azonban annál tisztességesebb. a probléma, hogy néhány szélhámos erre a nagyon erős belterjességre (ha úgy tetszik közéleti defektre) rájátszik. és próbálja kihasználni, megvezetni az embereket. így próbál meg teljhatalomhoz jutni.

hitler is erre játszott. valamilyen ősnémet identitásra. militarizált csoportokat. ahogyan mussolini is. horthy is erre játszott. vona gábor is. és orbán viktor is. ők mind fasiszták. persze egyre kisebb mértékben. de mind birodalmi nemzetállamot vízionálnak. azt, hogy ősnemzetből világnemzet leszünk. és ugyanígy vezetik meg a tömbben élő többnyire belterjes házasságokból származó székelyeket. nem ők a felelősek ezért, hanem az opportunista politikai elitjük. akiket csak az érdekel, hogy melyik kormányban tudnak pozíciókat szerezni. ha bukarestben, akkor ott nyalnak segget. ha budapesten, akkor ott.

a székelyföldiek nagy része még mindig úgy képzeli, hogy lesz valamilyen nagy-magyar anschluss.

Ad Dio 2013.09.17. 18:04:24

@Szarazinda:

A fél millió új állampolgárról beszéltünk Te is, én is.

2llkedő 2013.09.17. 18:15:37

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
A székelyek a magyarok egy másik csoportja.

A honfoglaláskor vált ketté a két csoport.

unionista (törölt) 2013.09.17. 18:32:41

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
hivatalosan nemzetté akarnak válni. a székely nemzeti tanács teljes körű autonómiát követel magának. a "teljes körű" az külpolitikait és belpolitikai önállóságot jelent. és ez ugye nemzeti tanács statútuma. amit egy nem hivatalosan 20000 fősnek mondott tömeggyűlés legitimált 2006 őszén. és ezek után 209304 szavazóból 207864 fogadta el székely nemzeti tanács javaslatát. azóta használják a székely nemzeti zászlót. a hivatalos statútumban egy szó nem esik magyarországról. se a magyarokról. ők székelyek akarnak lenni. és nem székely nemzetiségűek. 207864 ember egészen biztosan.

M. Péter 2013.09.17. 18:34:13

@Sexual Harassment Panda: Végig kell nézni, hogy a nagyapád vagy nagyanyád német állampolgár volt-e az akkor érvényes törvények szerint, ha igen, akkor apád német állampolgár-e, ha igen, akkor te magad német állampolgár vagy-e. Valószínűleg nem, mert a németek nem szeretik a kettős állampolgárságot. Lehetséges például, hogy nagyszülőd két német szülővel német volt, apád egy magyar és egy német szülővel kettős állampolgárnak született, de 21 éves elvesztette a német állampolgárságot.

unionista (törölt) 2013.09.17. 18:45:03

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
a székely nagygyűlés egész pontosan 2006 március 15-én volt. 2006 október 7-én volt a népszavazás.

legfelső szintű domain nevet akarnak hosszú évek óta. a ".sic" "internationalized country code top-level domain". tetszik érteni. országjelzés. amit évekkel ezelőtt az ICANN illetve az IANA elé terjesztettek. ez a követelésük.

nem arról van szó, hogy ők akarnak egy .sic.hu végződést. mert azt az ISZT (internet szolgáltatók tanácsa) magyarországon örömmel biztosította volna. szerintem magyarországon nincs senki aki ezt ellenezné. csakhogy ők nem ezt akarják. ők .ro domain név alól .sic domain nevet szeretnének. mi köze van ehhez a .hu közösségnek? mégis mi?

M. Péter 2013.09.17. 18:58:26

@valasz a KE-nek: Ma már csak a volt SZU-ban élőknek meg azoknak, akiket német származásuk miatt hátrány ért.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 19:42:42

@unionista:

"a székelyföldiek nagy része még mindig úgy képzeli, hogy lesz valamilyen nagy-magyar anschluss"

Így igaz. Ezen én is megdöbbentem. Pár éve anyám székely takarítónőjével beszélgettem. Teljes komolysággal adta elő: amint a románok kitermelik a fákat a környéken, vissza fogják adni a térséget Mo-nak, mert nekik csak a faanyag kellett.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 21:09:49

@unionista:

A népszámlálás ezt nem erősíti meg.

A legutóbbi népszámláláson összesen 532 fő mondta magát székelynek, míg 1,2 millió magyarnak.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.17. 21:10:43

@unionista:

Nyilván ez egy taktikai lépés, nem akarják a románokat idegesíteni.

unionista (törölt) 2013.09.17. 21:51:37

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
nézd, én egész egyszerűen azt állítom, hogy a hivatalos székely nemzetpolitika alapvetően elhibázott. sokkal okosabb lenne önálló nemzetiséggé válni, kistérségi autonómiát követelni, és mellé különleges európai státust.

például lehetne érvelni, hogy az önálló állami státusszal nem rendelkező nemzetiségek kapjanak helyet a biztosságban. az amúgy is egy erősen liberális kisebbségvédő testület. legyen székely európai biztos. én egyébként még a magyar helyet is átadnám nekik. egész egyszerűen azért, mert arra magyarországnak kevésbé van szüksége, mint a székelyföldnek.

de teljes-körű autonómiát (külpolitikai és belpolitikai) önállóságot aligha lehet nekik ígérni. és nem kaphatnak nagytérségi autonómiát sem. egész egyszerűen azért, mert a székelyföld gazdasági értelemben nem önfenntartó. erdély iparvárosai nélkül, a kolozsvári egyetem nélkül hargita és kovászna megye csak egy rezervátum. ami ellenséges románokkal körbevéve az ott élők tömeges elszegényedését hozhatja magával. még akkor is ha az európai támogatásokat - ahogyan magyarországon is - egy nemzeti populista szólamokat hirdető maffia csoport lenyúlja. és ennek árán meggazdagszik.

nem taktikázni kellene, mert abban a románok mindig is jobbak voltak. ismerjük a bukaresti diplomáciát, és vannak történelmi tapasztalataink. ez sohasem vált be. az európai rendezési javaslatot kellene újragondolni: kisebbségi nemzetiségi lét a multikulturális erdélyben, kistérségek és városrészek autonómiája, és európán belül különleges státusz, ami egy biztosi pozíciót jelent.

szerintem nagyjából ez az, ami belátható időn belül reálisan elérhető lenne. ennek alapja az alulról építkező német fejlődési minta, és a szövetségi politika, amit a kárpát-medence egészében követni kellene. persze az igaz, hogy a választók többsége nem ezt akarja. a populáció nagy része "fordítva van bekötve". tehát ehhez racionális belátás kell. az érzelmi motivációt háttérbe kell szorítani. ha ez nem sikerül, és a hivatalos székely nemzetpolitikai álláspont nem változik meg, akkor budapest elemi érdeke, hogy egy nyilvánvalóan éleződő román-székely konfliktusból kivonuljon. egész egyszerűen azért, mert a magyarok többségi érdekeit is figyelembe kell venni.

valasz a KE-nek 2013.09.18. 09:35:54

@unionista:
A Székely Nemzeti Tanács nevében szereplő nemzeti jelzőre alapozni azt, hogy önálló székely nemzetállamot akarnak meglehetősen gyenge érv.
Az elfogadott autonómia statútumban állításoddal szemben sehol nem szerepel, hogy teljes körű belpolitikai és külpolitikai önrendelkezést követelnének. Külpolitikáról szó sem esik, és belügyek esetén is csak bizonyos régiós belügyek esetén kérnek önrendelkezést, de ez meg teljesen normális, hisz ez az autonómia lényege.
Székelyföld határai sem etnikai határok, hanem Székelyföld történelmileg kialakult határai.
Ráadásul rögtön az első mondata a statútumnak így szól:
"Történelmi azonosságának kifejezéseként, polgárai esélyegyenlőségének biztosítása érdekében, a magyar nemzeti önazonosság védelmében, Székelyföld lakossága önkormányzati közösséggé alakul."
Felhívom figyelmed a magyar nemzeti önazonosságra!

Másrészt nem értem miért citálod ide állandóan az EU-t. Az autonómiát Romániának kell elismernie és biztosítani, az EU-nak ehhez mi köze? Meg állandóan arról írsz, hogy valamiféle EU-s javaslatot utasítottak el a székelyek. Van erről valami linked, mert én erről nem hallottam. Kíváncsi lennék vajon mi volt ez.

unionista (törölt) 2013.09.18. 10:37:01

@valasz a KE-nek:
az szerepel, hogy teljes körű autonómia. az a diplomáciában bel-, és külpolitikai önrendelkezést jelent. lehet, hogy ők nem erre gondolnak. de ezt a világon mindenhol így fogják érteni. szerinted miért van az, hogy a székelyföldi autonómiát senki sem támogatja a világban? mert mindenki összeesküdött a magyarság ellen. vagy azért, mert a székely politikai osztály képtelen megfogalmazni egy mindenki számára érthető, világos és reális álláspontot.

önkormányzati szinten nem lehet a nemzeti önazonosságot védeni. az a civilizált közfelfogás szerint tilos. hogyan képzeled el marosvásárhely, vagy kolozsvár, vagy akármelyik város működését te szerencsétlen barom. ha nemzeti önazonosságot akarsz bennük őrizni. melyiket? értem, hogy vannak színmagyar és színromán falvak. de a falu sem erről szól. a nemzeti önazonossághoz nemzetgyűlés kell. szóval ezt az egész székely elképzelést úgy ahogy van le kellene húzni a budin. mert minden elemében össze-vissza kavarnak. és egyébként pontosan ugyanaz az ortodox nacionalizmus, ami a nagy-románia párt esetén volt. csak ezek nagy-székelyek. ugyanazt mondják, mint a nacionalista románok. románia a románoké. székelyföld a székelyeké. nemzeti bolsevizmus mellett ők a mensevisek.

támogasd őket, hogy jaj, szegény kisszékelyek. ugyanúgy, ahogy a másik oldal mondja, hogy jaj szegény kiscigányok. támogassátok őket. de a civilizált világ el fogja utasítani. most megyek a dolgomra. ciaó.

valasz a KE-nek 2013.09.18. 11:20:26

@unionista:
Mi van, elfogytak az érvek, hogy ilyen stílusban vagdalkozol?

Mindenestre az már nyilvánvaló, hogy te el sem olvastad a Székely Nemzeti Tanács Autonómia Statútumát, mert abban sehol nem szerepel a teljes körű autonómia kitétel, ellenben elég részletesen le van írva mit akarnak. Így szerencsére senkinek nem kell a te rögeszméidre hagyatkoznia, bárki elolvashatja, hogy mit értenek a székelyek autonómia alatt.

A "civilizált" világ meg általában olyan autonómiát támogat, amiért megküzdöttek. Szép szóra nem szoktak figyelni! A székelyek most kezdték, még nem csaptak elég nagy zajt. Majd, ha akkora lesz a zaj, hogy az már a "civilizált" világot is zavarja az ebéd utáni sziesztájában, akkor majd nekiállnak megérteni, hogy mit is akarnak a székelyek.

unionista (törölt) 2013.09.18. 11:32:29

@valasz a KE-nek:
oké. akkor szerezzenek hozzá támogatót. építsék fel a nagy székely gettót. szövetségesek nélkül. úgy, hogy körbe románok veszik körül. zárják körbe. hajrá.

egy román rendőr kifelé menet azt mondja nekik: stop. mit akarsz. miért akarsz kijönni a székely gettóból. meg kell várniuk a schengeni csatlakozást. és azt mondják, hogy ez csak szigorú igazgatásrendészet.

aki etnikai alapú autonómiát akar egy ország közepén az közéleti értelemben hülye. de csinálják. ha egyszer ez a népakarat. csak ne csodálkozzanak már ha végtelen szánalmasnak tartja őket a világ. engem egyáltalán nem zavar az hogy erre törekednek.

azt tudom, hogy ez az egész magyarországot a balkán irányába rángatja. de vigye véghez az elképzeléseit ez a sok székely paraszt. oldják meg egyedül. szövetségi diplomácia nélkül. ezt tudom erre mondani. ciao.

valasz a KE-nek 2013.09.18. 11:45:56

Pontosan ezt teszik. Keresik a támogatókat! Ezért vannak kapcsolatban a katalánokkal, meg más autonómiát már élvező csoportokkal. Neked ez nem tetszik, rendben van.
Van, ami nekem sem tetszik (a székely zászló dimináns használata pl.), de el tudom fogadni taktikai lépésként.
De te az egészet hülyeségnek tartod, és semmit nem nyújtasz helyette. Csak ismételgeted a bürokratikus kategóriáid, de elmulasztod kifejteni ez mit is jelent és miért is lenne jobb a székelyeknek, mint amit akarnak.
süti beállítások módosítása