HTML

Policity

A Policity szerzői itt osztják meg véleményeiket, a csapatra jellemző sokszínűség jegyében.

Friss topikok

  • lucasso: infotenger.blogspot.hu/ Közélet, politika, kulturális piac, szórakoztatóipar, stb. (2015.06.13. 13:45) Fogyasztható szocialistákat!
  • Shlomo a halott zsidó terrorista: @Kakimaki0123456789: "Libiaban elsosorban az EU avatkozott be, nem az USA." Szándékosan terjesz... (2015.05.04. 18:44) Líbia, a szétszakadt ország.
  • maxval bircaman felelős szerkesztő: "Az Együtt részben liberális, részben modern szociáldemokrata párt" Magyarul: semmilyen. Csak egy... (2015.04.21. 16:14) Interjú Szigetvári Viktorral - 1. rész
  • Zka: @zá37úögóq: ha ez normális akkor én hülye vagyok és az is akarok maradni :D De egyébként értem, a... (2015.03.22. 09:19) Adtunk egy esélyt a Chemtrailnek
  • nnnnnnnn: alacsony színvonalú újságok divatmajom, önálló gondolkodásra képtelen buta pesti liberális fiatalo... (2015.03.06. 12:41) Nihilista progresszívek?

Címkék

1968 (1) 2006 (1) 2006 os választás (1) 2012 (1) 2013 (3) 2014 (22) 2014-es választás (10) 2014 es választás (1) 56 os forradalom (1) ab (1) áder jános (2) Áder János (1) ágak (1) akadémia (1) akcióterv (1) aláírásgyűjtés (1) alaptörvény (4) alaptörvény asztala (1) Alföldi (1) alföldi róbert (1) alkotmány (1) alkotmánybíróság (2) alkotmánymódosítás (1) alkotmányos alapjog (1) államadósság (3) államfő (1) állami nyugdíj (1) állampapír (1) állampárt (1) állampolgárok (1) állampolgárság (3) államszocializmus (1) alternatíva (1) alvás (1) angol (1) ángyán józsef (1) antiszemita (1) antiszemitizmus (1) assange (1) átok (1) atom (1) atomerőmű (2) attila (1) ATV (1) az év hülyéi (1) a tanú (1) baja (1) bajai videó (1) bajnai (12) Bajnai (7) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (4) balogh józsef (1) balog zoltán (1) baloldal (19) baloldali összefogás (2) bankszámla (1) barosso (1) Barroso (1) bayer (1) Bayer Zsolt (1) bayer zsolt (1) békekölcsön (1) békemenet (2) békemenet magyarországért (1) belügyminisztérium (1) bencsik andrás (1) benes dekrétumok (1) beruházás (1) betegség (1) bibó szakkollégium (1) bilderberg-csoport (1) bíróságok (1) bírság (1) biztonságpolitika (1) bkv (1) blog (2) blogger (1) blogger; (1) Böjte Csaba (1) bokros lajos (1) borókai gábor (1) börtön (1) bruck gábor (1) brüsszel (3) btk (1) budai gyula (1) budai liberális klub (1) budapest (1) budapest pride (1) bundestag (1) cdu (1) centrum (1) chapman (1) chemtrail (1) cia (1) cigányság (2) civilizáció (1) csányi (1) csu (1) csúcsminiszter (1) dajcstomi (1) dániel péter (2) dedikált alaptörvény (1) delphoi (1) demokrácia (5) demokrácia deficit (1) demokrata (3) demokratikus deficit (1) demokratikus koalíció (2) demokratikus koalíció platform (2) demokratikus legitimáció (1) demonstráció (2) depolitizált (1) deutsch tamás (2) diagnózis (1) die linke (1) diktatúra (1) DK (2) dk (18) dkp (3) dr. Schmitt Pál (1) dresszkód (1) Dúró Dóra (1) e14 (1) Egyenes beszéd (1) egyéni (1) egyetemfoglalás (2) egyetem tér (1) egyeztetés (2) egypártrendszer (1) egység (1) Együtt (1) Együtt-PM (1) együtt-pm (1) Együtt 2014 (8) együtt 2014 (10) élelmiszer (1) elhatárolódás (1) ellenzék (26) ellenzéki (2) ellenzéki összefogás (2) elmúlt nyolc év (2) elszámoltatás (1) elte (2) elte ájk (1) elvándorlás (1) emigráció (1) emi klub (1) emmi (2) energiapolitika (1) ep-választás (1) érdek (1) erdély (1) érték (1) értelmiség (1) értelmiségi (1) esterházy jános (1) eu (2) európa (1) európai bizottság (1) Európai Egyesült Államok (1) Európai Unió (1) európai unió (2) európa tanács (1) évértékelő (1) facebook (3) fbi (1) felcsút (1) felsőoktatás (6) felsőoktatási (1) felvidék (1) ferenc (3) fiatalok (4) Fidesz (8) fidesz (22) fidesz kdnp (1) fidesz tisztújítás (1) film (1) fitch (1) fitch ratings (1) fodor gábor (1) főpolgármester (1) forradalom (1) fót (1) G. Fodor Gábor (1) g. fodor gábor (1) galaktikus birodalom (1) galamus (1) gál j. zoltán (1) gaudi-nagy tamás (1) gazdaság (5) gazdasági miniszter (1) gazdasági válság (1) gergely (1) guardian (1) gubík lászló (1) gurcsány ferenc (1) gyarmatosítás (1) Gyöngyösi Márton (2) gyöngyöspata (1) Gyurcsány (1) gyurcsány (18) gyurcsány ferenc (14) haha (1) hajléktalan (1) hallgatói hálózat (1) harangozó (1) harrach péter (1) hatalmi (1) hatalom (1) határontúli (2) határon túli (1) házelnök (1) hegemónia (1) helsinki bizottság (1) heti válasz (1) híradó (1) hitelesség (2) hitelminősítők (2) hoffmann rózsa (5) hóhelyzet (1) hollywood (1) höok (2) horn gábor (1) horoszkóp (2) horváth andrás (1) horváth csaba (1) humán csúcsminiszter (1) ideológia (2) ifjúsági kereszténydemokrata szövetség (1) igazságszolgáltatás (1) iksz (1) imázs (1) imf (3) integráció (1) interjú (2) internetadó (1) intézményrendszer (1) jankovics marcell (1) janukovics (1) járai zsigmond (1) jávor (1) jegybank (1) jobbik (11) Jobbik (2) jobbik ifjúsági tagozat (1) jobbik szavazók (2) jobboldal (3) jogászképzés (1) jólét (1) jóri andrás (1) kádár 100 (1) kádár jános (1) Kálmán Olga (1) kampány (15) kampányfilm (1) kampánypénzek (1) kapcsolat.hu (1) kaposvári egyetem (1) karácsony (2) karácsony gergely (2) karantén (1) katasztrófa (1) kdnp (2) kémkedés (1) kérdőív; (1) kerekasztal (1) kerényi (1) kerényi imre (1) keretszámok (2) kétharmad (1) kiábrándultság (1) kínai átok (1) kispártok (1) kivándorlás (3) knézy jenő (1) koalíció (3) kocsis máté (1) köcsöglista (1) költségtérítés (1) költségvetés (3) költségvetés 2012 (1) kommentek (1) kommunikáció (2) kommunizmus (2) koncepciós per (1) konferencia (1) konfliktus (1) kongresszus (2) konszolidáció (1) konzervatív (2) konzervativizmus (2) konzultáció; (1) körkép (1) kormány (2) kormányválság (1) kormányváltás (1) kormányzás (3) korszakváltás (1) kósa (1) kósa lajos (1) Kötcse (1) kötcse (1) kövér (1) kövér lászló (1) középosztály (1) közmédia (1) köznevelés (1) közoktatás (1) közösség (2) közszolga (1) köztársaság (1) köztársasági elnök (6) köztisztviselő (1) közvélemény-kutatás (2) kritikai értelmiség (1) kubatov lista (2) külfold (1) külhoni (1) kultúra (2) kultúrkampf (1) kultúrpolitika (1) kuncze gábor (2) kuruc.info (1) l. simon lászló (1) lászló (1) lázár jános (4) legyen béke szabadság egyetértés (1) lehallgatási botrány (1) lehet más (1) Lehet Más (1) lehet más a politika (1) leminősítés (1) lemondás (5) lendvai (1) lendvai ildikó (2) lenhardt balázs (1) levél (1) liberális (1) liberálisok (1) liberalizmus (2) lista (1) lmp (9) LMP (6) m1 (1) magánnyugdíj pénztár (1) magántulajdon (1) magyar (1) magyarország (2) magyarország ma (1) magyar csapat (1) magyar foci (1) magyar hajnal (1) Magyar Hírlap (1) magyar rádió (1) magyar televízió (2) magyar válogatott (1) mandátum (1) mandiner (1) mandiner blog (1) manyup (1) martonyi jános (2) matelcsy (1) matolcsy (3) matolcsy györgy (3) medgyessy (1) média (3) médiatörvény (3) megemlékezés (1) meghallgatás (1) megszorítások (1) megújulás (1) merkel (1) mese (1) messiás (1) mesterházy (6) Mesterházy (1) mesterházy attila (15) Mesterházy Attila (1) mezőgazdaság (1) mi6 (1) migráció (2) Milla (1) miniszterelnök (1) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnökség (1) mnb (1) moddys (1) modernizmus (1) molinó (1) Molnár Tamás (1) molnár zsolt (1) moodys (1) mozgalom (1) mozi (1) mszmp (2) mszp (28) MSZP (6) mszp kongresszus (1) mtva (1) Műegyetem (1) multik (1) munka (1) munkahely (1) munkanélküliség (1) napirend (1) napirend előtti felszólalás (1) nefmi (1) németh szilárd (1) németország (1) német kormány (1) nemzet (2) nemzetgazdaság (1) nemzeti (1) nemzeti hitvallás (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti kulturális alap (1) nemzeti radikális (2) Nemzeti színház (1) nemzeti színház (1) nemzeti ügy (1) nemzeti ünnep (1) Népszava (1) népszavazás (1) NER (1) ner (1) nka (1) nmhh (1) novák előd (3) nsa (2) nyelv (1) nyelvtanulás (1) nyerges (1) nyugdíj (2) nyugdíjasok (1) nyugdíjrendszer (1) oktatás (1) oktatáspolitika (1) október 23 (1) október 23. (2) olajfa (1) önvédelem (1) Orbán (1) orbán (9) Orbán-kormány (1) orbán viktor (17) Orbán Viktor (1) oroszország (1) országos lista (1) országvédelmi terv (1) országvédemi költségvetés (1) összeesküvés (1) összefogás (3) őszöd (3) őszödi beszéd (1) paks (1) Paks (1) Paks-vita (1) Paks 2 (1) pál (1) pálgium (1) palpatine (1) paradigma (1) paradigmaváltás (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (7) párt (2) pártalapítás (1) pártfinanszírozás (1) pártok (1) pártpolitika (1) pártpreferencia (1) pártrendszer (1) pártszakadás (2) pártszavazás (1) perverz koalíció (1) piaci modell (1) piknik (1) plágiumbizottság (1) PM (1) pokorni (1) polgármester választás (1) polgár dóra (1) policity (1) politika (2) politikai elemző (1) politikai gondolkodás (1) politikus (2) politológus (2) program (1) putyin (1) radikális (1) reagálás (1) rektor (1) remény (1) rendelet (1) rendőrség (1) rendszerváltás (5) rendvédelmisek (1) republikon intézet (1) révész máriusz (1) rezsicsökkentés (2) román-magyar (1) roszatom (1) sajtótájékoztató (2) sarkalatos (1) scheiring gábor (1) schiffer (3) Schiffer (2) Schiffer András (1) schiffer andrás (4) schmitt (1) schmitt pál (2) Schmitt Pál (1) second hand (1) seres lászló (1) simicska (1) sirály (1) snowden (1) sólyom lászló (1) soros györgy (1) SP (1) spanyolország (1) spd (1) stadion (1) standard and poors (1) star wars (1) szabadelvű polgári egyesület (1) szabadság (1) szabadságharc (1) szájer józsef (1) szájkosár; (1) szakály sándor (1) szakértelem (2) szakértői (1) szakpolitika (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szarvas koppány bendegúz (1) szavazójog (1) szdsz (3) Szegedi Csanád (1) szegedi csanád (2) szegénység (2) szélbal (1) szélsőjobb (1) személyes adatok (1) személyi kultusz (1) Szentpéteri Nagy Richard (1) szerelem (1) szervilizmus (1) szerzett jog (1) szíjjártó (2) szíjjártó péter (1) szimbolizmus (1) szimpátiatüntetés (2) színház (1) szivola (1) szlovák (1) szlovákia (1) szobordöntés (1) szoci (1) szociális (1) szocialista (2) szocializmus (1) szolidaritás (2) szolidaritási adó (1) tamás (1) táncsics (1) tandíj (3) tárki (1) tarlós istván (1) távközlési adó (1) távozás (2) technokrata (1) telefonadó (1) telefonálás (1) tematizálás (1) terépcsecső (1) the (1) the guardian (1) this is sparta (1) tiltakozás (1) tisztogatás (1) tízszerannyian (1) torgyán józsef (1) törvény (1) törvények (1) trafik (1) tudati forradalom (1) túlzottdeficit-eljárás (1) tüntetés (7) turizmus (1) tusványos (1) twitter (1) ügyészség (1) újévi beszéd (1) ukrajna (1) unortodox (1) usa (1) útelágazódás (1) vadai (1) vadai ágnes (2) vágó gábor (1) válasz (1) választás (3) választási eljárásról törvény (1) választási rendszer (1) választások (7) válság (2) vdsz (1) véderő (1) végtörlesztés (1) vélemény (1) via nova (1) videó (1) videóüzenet (1) Vidnyánszky (1) vidnyánszky attila (1) vikileaks (1) visszaható (1) visszatérés (1) vita (2) vitányi iván (1) vitézy dávid (1) vízió (1) volner jános (1) vonalkód; (1) vona gábor (4) wikileaks (3) win-win (1) wittner mária (1) zászlóbontás (1) zsidó (1) zsolt; (1) Címkefelhő

A múlt hét legtöbbet vitatott belpolitikai eseményének számít a magyar-orosz atomegyezmény. Ennek értelmében 3000 milliárd forintos kölcsönt hívhatunk le, amit várhatóan a Roszatom orosz atomerőmű-építő konzorcium számlájára fogunk visszajuttatni, ők pedig cserébe pedig kibővítik nekünk a paksi atomerőművet. Ez tök oké? Ha igen, miért az, ha nem, miért nem?

mvm_paksi_atomeromu_stand_tervezes_es_egyedi_standepites_1.jpg

Minek nekünk atomerőmű?

Kezdjük egy kicsit messzebbről. Általános vélekedés a magyar vezető politikusokról, hogy a demokratikus váltógazdálkodás miatt, négy években gondolkodnak. Nem tudnak olyan hosszú távú terveket, irányelveket készíteni, amik kormányokon átívelőek. Pedig igenis tudnak. Ez nem fantazmagória, csak kevésbé látványos. Témáját tekintve, a nemzetközi viszonyokhoz képest késve ugyan, de született még a második Gyurcsány-kormány alatt egy kormányhatározat a Kritikus Infrastruktúra Védelem Nemzeti Programjáról címmel. Ebben első célként, az energiabiztonságot jelölték meg, azon belül pedig a villamos-energia termelés szerepel, mint védendő alágazat. A jelenlegi atomerőművünk blokkjainak üzemidejét ugyanakkor nem lehet tovább hosszabbítani. Atomerőmű nélkül pedig nincs termelés, amit védeni lehetne.

Miért nem megújuló energiaforrásokra támaszkodunk?

Folyamatosan felmerül, hogy miért nem napelemekben vagy szélerőművekben gondolkodunk. Valójában azért, mert nem gazdaságosak. Az új atomerőmű tervezett kapacitását lefedő szélfarmok nagysága meghaladná Komárom-Esztergom megye területét. És akkor még meg kell beszélni a széllel is, hogy az eddigi szokásaival ellentétben rendesen fújon. Ez pedig geológiai kérdés inkább, mint mérnöki és politikai.

Napfarmokból kevesebb kellene. Az Origón megjelent adatok szerint másfél Balatonnyi terület. Ez mondjuk termőföldeket venne el. A geotermikus hőforrások kiaknázása is felmerült. Ez az energiaforrás azonban megint csak a természet közvetlen kiszipolyozása és árthat a híres termál vizeinknek is.

A biomassza is lehetne-e alternatíva? - érkezik gyakran a kérdés. Természetesen. Amennyiben helyi szinten meg tudják oldani. Vannak ugyan „bio”-ra átállt vagy közvetlenül ilyen célra épült nagyobb kapacitású erőműveink. Ezek azonban főleg fafűtésűek. A fa pedig fogy a Mecsekből, Bükkből és csak lassan újul meg.

charles-montgomery-burns-_4ffae78fc4ac5-p.jpg

Miért ilyen hirtelen?!

Nem volt hirtelen döntés. Már 2007-ben elindult a Teller-projekt, aminek célja az atomerőmű-bővítés lehetőségeinek kiértékelése és a szükséges politikai döntéshozatalok előkészítése. Tevékenységük végeztével döntés született és 2009 március 30-án, 330 képviselő igen szavazatával, az Országgyűlés 'igent' mondott az új blokk, blokkok létesítésének előkészítéséhez. A Teller-projektet részletező tájékoztatóban is olvasható, hogy maga az előkészítés közel 11 éves folyamat.

De miért pont az oroszok?!

Ez már alapvetően politikai kérdés és személy szerint két összetevőt látok. Egy részről lehetett korábbi titkos záradék eredménye. Amikor a második Orbány-kormány visszavásárolta az orosz kézbe került MOL részvényeket, már többen cikkeztek arról, hogy cserébe a 4-es Metró építésébe vagy Paks bővítésébe vonnak be orosz érdekű vállalatokat.

russian-bear.gif

Egy másik ok lehet, hogy nincs rá elég tőkénk. Bár több nemzetközi cég is érdeklődött az atomerőmű fejlesztési projektünk után, nem rendelkezünk a megfelelő fedezettel egy ekkora beruházáshoz. Az oroszok viszont adtak kedvezményes hitelkeretet.

Most akkor jó nekünk vagy nem?

Erre a kérdésre, a magyar politikailag aktív közönség úgyis érzelmi alapon fog választ adni. Én amellett vagyok, hogy hosszú távú stratégiában kell gondolkozni. Az atomenergia környezetbarát és mástól nem kaptunk volna erre pénzt. A szándék régi, de a kérdéskör bizonyos aspektusaival - magával a kritikus infrastruktúra védelemmel és amúgy az energiabiztonsággal - még nem, vagy csak rosszul kommunikálva foglalkozunk. Pedig ezzel is érdemes lenne.

Címkék: oroszország putyin atomerőmű paks roszatom

249 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://policity.blog.hu/api/trackback/id/tr145775377

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Téli palotának nézték a Fidesz székházát 2014.01.23. 08:06:19

. Vörös zászló alatt küldte rohamra csapatait Bajnai Gordon, tüntetni az atom ellen. A baloldal hősei bevették a Fidesz-erkélyt, kitűzték a szovjet zászlót, lehet megint énekelni az Internacionálét! Kísértet járja be Európát. Remélem, az Együtt-PM ön...

Trackback: Atomot a népnek! 2014.01.23. 08:03:14

. Tényleg Alkesz Pistabácsi és Otthonkás Marinéni döntse el népszavazáson, hogy bővítsük-e a Paksi Atomerőművet? Bajnaiék hű fegyverhordozója, a PM-es Jávor Benedek népszavazást kezdeményez a Paksi Atomerőmű új egységének a megépítése ügyében. Azt mé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gitche 2014.01.23. 11:18:59

@Balt: egyáltalán nem negatív az energiamérlege: 5-6 év alatt megtermeli azt az energiát, ami előállításába került (beleértve szállítását is). Most nem keresgélek, de több tanulmány is számolta.

Ritkaföldfémek nem kellenek hozzá, szilícium alapúak ma többnyire a napelemek. Szerintem vékonyrétegű napelemekről hallhattad ezt, azokhoz valóban kell kadmium, tellérium, iridium, stb - de az a technológia egy rövid felfutás után ma visszaestek, max 15% piaci részesedésük ma ismét 5% körül van (valóban a hozzáférhetőség az egyik oka volt).

De szilícium az egyik leggyakoribb elem a földkéregben :) gyakorlatilag az alapanyagok végtelen sokáig elérhetőek: üveg, alumínium és szilícium.

tomwar 2014.01.23. 11:19:52

@ostvan2: Latod, ez ilyen megjegyzeseket hianyolom a sotetzoldet kialtoktol...persze, hogy vannak korlatai anapelemnek, a szelnek, a viznek, mindennek. Az atomnak is...

Csak bassza a csorom a leegyszerusites...

tomwar 2014.01.23. 11:22:45

@Balt: Meg fogja....ha nem, akkor igy is-ugy is szarban leszunk!

Barnalány 2014.01.23. 11:25:07

@Balt: Bocsesz, de a 2009-es döntés NEM AZ ATOMERŐMŰ MEGÉPÍTÉSRŐL SZÓLT, hanem csak az ezzel kapcsolatos vizsgálatok megindításáról! Arról, hogy vizsgáljuk meg, épüljön-e erőmű, vagy más megoldással pótoljuk a leálló paksi reaktorok által termelt villamos energiát.

2014.01.23. 11:25:27

@tomwar: Ha paks piaci áron adná a villanyt, nem pedig messze alatta (16 helyett 12 ft), nem 28 milliárd lenne a profit, hanem alsó hangon 90.

tomwar 2014.01.23. 11:26:47

@Négyzetrács: Nos, most hogy lehengereltel megdonthetetlen erveiddel....tenyleg...ja...uhumm...

Balt 2014.01.23. 11:27:10

@deruyter: 1-5.: Folyamatosan vizsgálják. (De talán a 7.-et is, csak nem az MVM/Mavir.)

6.: Ez nyilván érzékeny stratégiai kérdés, nem kizárólag gazdasági, ennek megfelelően nyilván nem lehet egészen transzparens, bár közérthetően és tényszerűen kell kommunikálni (amit lehet). Az nyilvánvaló, hogy a téma rövidlátó politikai célokra való felhasználása egyfajta kútmérgezés, hogy finoman fogalmazzak.

tarsolya 2014.01.23. 11:27:24

@Balt: Ez az egész ügy annyira tele van ismeretlenekkel, hogy mást egyelőre nem lehet, csak találgatni, meg ijesztegetni.

Tipikus izzadtságszagú kákán is csomót keresünk a választások előtt baszakodás, mindkét oldalról.

Mivel Orbán akármekkora geci, meg akármi is, biztosan nem hülye és szinte 100% hogy nagyon jó oka volt ilyen gyorsan és titokban megkötni ezt az üzletet.

És akármennyire is szeretné a szembetábor azt gondolni saját fontosságuk tudatában, hogy ez belpolitikai döntés volt (mert a haveroknak kell a pénz, pl.), kurva nagy összegben mernék fogadni rá, hogy a belpolitika még csak fel sem merült és hogy ez bizony egy jó üzlet lesz nekünk hosszú távon.

Barnalány 2014.01.23. 11:29:23

@csivava ellen dobócsillag nuncsaku: A döntést nem kellett most meghozni. Kb. 2020-ig várhattunk volna ezzel. (Ebben a kérdésben konzenzus van az igazi atomipari szakértőink között! A döntési határidő a mai paksi reaktorok leállítási dátumából számolható vissza, levonva azokból az új blokkok kivitelezési időtratamát, így jön ki a 2020 körüli dátum.) Igaz, ha nem most születik döntés, akkor a sok betonozási melót már nem biztos, hogy a Közgép kaphatta volna.:-)))

Balt 2014.01.23. 11:29:31

@Medgar: Jó példa, ebbe bele sem gondoltam eddig. Nem véletlenül csökkenti a szubvenciót az új német kormány, egyfajta "rezsicsökkentés" kedvéért...

Gitche 2014.01.23. 11:31:06

@Négyzetrács: szerintem nincs értelme ilyen végletekben gondolkozni, bár mi kis népünk szereti.. (kommentelők meg főleg).

Energiamix-ben kell gondolkozni, ahol van helye atomnak, gáznak, megújulónak. Ma a kormány szerint csak atomnak van helye. Ezt vitatom.

És azt is, hogy Paks jó üzlet lenne - kb ilyen jó üzlet lehetne zöldenergia is. Csak azt nehezebb államilag és központilag kontrollálni.

Kérdésedre, ha nem végletekig sarkítunk (amit mai hálózat valóban nem bírna el): a mai, hazai hálózatok (minden fejlesztés nélkül) elbírnának 5% (óvatós, MAVIR-os becslés) és 10% közöttit is, kiegyenlítő erőművekkel (amiket ma is üzemeltet a MAVIR). Ma ezrelékekben van a napelem.

Németeknél 15% körül van a megújuló, és ott már fejleszteni kell ehhez a hálózatokat (vö: Paks 2-höz is fejleszteni kell majd). De nem omlott össze Németország.

Ez alapján az biztos nem igaz, hogy lehetetlen jelentősen növelni a mai ezrelékes megújuló arányt. Akár jelentősen is. Ha odáig jutunk 30-50 év múlva, amit felvázolsz, menet közben valóban kellenek változtatások. Vannak erre is már példák, hogy ezt miként kezelik hálózati költségekben. Mire oda jutnánk, legalább 20-30 működő példa lenne, amiből kiválaszthatnánk a legjobbat.

ez a komoly válasz. A cinikus és vicceskedő válasz: szemmel láthatóan ezt gondolja és állítja a kormány, amit írsz..

Barnalány 2014.01.23. 11:31:52

@Balt: Hát persze! És ha bezárnák a parlamentet, legéppuskáznák a másként gondolkodókat - no meg a szakértőket, mint kambodzsában - és kikiáltanák Orbánt istenkirálynak, akkor se lenne több "demokratikus herce-hurca", meg érdekegyeztetés! Irány Észak-Korea!?
:-)

Gitche 2014.01.23. 11:33:43

@Balt: Medgar állításának alátámasztására még várjuk a választ - teljsen légbőlkapott a 170Ft-os díj.

Balt 2014.01.23. 11:36:01

@Barnalány: Aha, te vagy Moin? :)

Előzetesen csak annyit (később fogom elolvasni a hosszú választ, amúgy köszi!), hogy MoinMoin egy bizonyos aktus :) óta nem a kedvencem, téged viszont szeretlek. :) Egy világ omlana össze bennem, ha ugyanazok vagytok. :))

tomwar 2014.01.23. 11:37:11

@Négyzetrács: EZT MOST KOMOLYAN MONDOD!?! 33% bevetelnovekedes haromszoros profitot eredmeneyzne? Viccelsz!?!?
Amugy az aram ara kb. ennyi:
www.napi.hu/magyar_gazdasag/folyamatosan_esik_az_aram_ara_europaban.574413.html

Barnalány 2014.01.23. 11:38:01

@Balt: A németek két okból csökkentik a szubvenciót. Az első, hogy a német alternatívenergia-ipar már enélkül is megáll a lábán (a kisebb szubvencióval is), hiszen kellően nagy volumenűek a beruházások ehhez. A másik ok, hogy vannak egyes cégek, amelyek a támogatást nem adják egy az egyben tovább a fogyasztóknak, hanem lenyeilk azt. Ugyanis a szubvenció célja nem az energiatermelők meggazdagítása volt, hanem az, hogy a fogyasztók felé ne legyne drágább a magasabbe előállítási költségű altrenatív áram, mint a szénerőművekből jövő. Az intézkedésnek, azaza a szubvenciónak egyértelműen környezetvédelmi oka, célja volt.

2014.01.23. 11:40:45

@Gitche: korrekt válasz. Viszont szó sincs arról, hogy a magyar energiamixben csak paksnak van helye. Szén-atom-megújuló. Ez a kormánystratégiája. Hivatalosan :). 2400 MW a hazai fogyasztás harmada. Kell MELLÉ sok minden más. A gond azzal van, hogy mindenki azon tépi a száját, hogy helyette mi legyen. De ha atom helyett is megújuló, meg szén helyett is, meg gáz helyett is, ahogy a német fanok képzelik...

tomwar 2014.01.23. 11:41:02

Onjelolt szakertoknek egy kis statisztika az elmult evekbol...erdekes szamok vannak am benne!:-))) Szelrol, naprol....stb.

www.mekh.hu/gcpdocs/86/MAVIR_MEKH_VER_statisztika_2012.pdf

Barnalány 2014.01.23. 11:41:15

@Balt: Tudom, hogy Moin-Moinnak válaszoltál, olvastam az egész kommentfolyamot. De nem vagyok vele azonos. Szoktam néha őt is kommenzelni, a saját blogján.
Te is a kedvencem vagy, kedvelem a jófej ellenfeleket! Izgalamsak!:-)

tarsolya 2014.01.23. 11:42:45

@Barnalány:

"De itt, a mostani atomerőmű- és orosz elköteleződés ügyben nem is csak a technikai érvek a fontosak, hanem sokkal inkább az, hogy vajon mi állhat Orbán néhány éven belüli 180°-os fordulatának a hátterében, amit orosz-ügyben produkált a 2008-as álláspontjához képest."

Pontosan. És szerinted mi indokolhat egy ilen fordulatot?

"hogy ha most szerződünk és emiatt most indul el a tervezés, akkor egy 5-10 évvel később kezdődő tervezési folyamathoz képest evidens módon kimaradnak az elkövetkezendő 5-10 év technológiai fejlesztései"

Ez szerintem pont egy olyan terület, ahol az reális előnnyel járó fejlesztések bekerülési ideje, teszteléssel, engedélyeztetéssel, megvalósítással, mindennel együtt bőven meghaladja az 5-10 évet. Nem mellesleg fejleszteni később is lehet, már meglévő erőműveket.

A jelenlegitől gyökeresen eltérő működési elvű reaktorok (pl. thorium alapú) elterjedése szerintem jóval messzebb van, mint 5-10 év.

"Ennek őszinte megválaszolásával adós Orbán a magyar társadalomnak!"

Nem hallottam egy szóval sem azt, hogy nem fogja megadni ezt a választ a későbbiekben. Lehet hogy ez wishful thinking, de valamiért titokban akarják tartani egyelőre. Én is kíváncsi vagyok :)

"Természetesen lehet az állam titkolózó. Lehet hetek alatt olyan döntéseket keresztülvinni, amelyekről a tapasztalat azt mutatja, a józan ész és a szakmaiság pedig azt mondja, hogy legalábbis évek kellenének hozzá. Ám ebben az esetben az állampolgároknak joguk és vélhetően alapjuk is van arra gondolni, hogy a vezetőik valamit el akarnak titkolni előlük, valami olyasmit, amelyről ha az állampolgárok tudnának, akkor esetleg e tudás birtokában más vezetőket választanának maguknak."

Ez meg már erős konjektura :) Jogod mindenre van, alapod már kevésbé, hiszen nem ismered a részleteket. Én is szeretem a konteókat, de az ezekből levont konklúziók az esetek 99%-ban teljesen megalapozatlanok. Jelen esetbeb pusztán az egyik személyes vágyad manifesztációja :)

tomwar 2014.01.23. 11:43:47

@Gitche: Ahogy mondod. Az energiaipar nem egy homogen cucc...meg ha nehany ezt is kepzelik.

2014.01.23. 11:44:35

@tomwar: ha az árrés a 3szorosa lesz, akkor mégis mennyi kell legyen a profit növekedése? 10 ftért előállítod, 12 ért eladod vs 16ért adod el. Matek megy még?

tarsolya 2014.01.23. 11:47:08

@Barnalány: Az államot érintő üzleti döntések soha nem születnek társadalmi konszenzus alapján, max. az álmainkban, esetleg annak álcázva :)

Nem tudod, mennyi időt töltöttek előkészítéssel, ezért ami neked hirtelen elhatározásnak, elsietett döntésnek tűnik, az még nem biztos, hogy az is.

tomwar 2014.01.23. 11:54:40

@Négyzetrács: Talan...

www.vg.hu/vallalati-adatok/mvm-paksi-atomeromu-zrt

2012 jo ev volt, induljunk ki belole:

Arbevetel: 185Mrd 33%-ka novelve= 246Mrd.

Uzemi eredmeny 2012-ben :40Mrd
Adozas utan: 28Mrd (kb. 70%)
246Mrd - 144Mrd (a koltsegek ugye valtozatlanok) = 102Mrd uzemi eredmeny, adozas utan kb. 70% marad...vagyis 70Mrd.

Stimmel a matek?

tomwar 2014.01.23. 11:55:40

@tarsolya: Ha 18 ev mulva lesz szuksegunk ra, es kb. 8 ev az epites, akkor 10 evvel elsietettnek tunik....nekem....

tarsolya 2014.01.23. 11:57:52

@tomwar: Oké, és ha nem kizárólag 'mikor lesz szükséges' alapján nézzük?

tarsolya 2014.01.23. 11:58:37

@tomwar: Ne érts félre, fontos szempont amit mondasz, csak nem az egyetlen fontos szempont, szerintem.

2014.01.23. 12:39:14

@tomwar: stimmel. Ha import helyett paks termel, akkor lesz 70 milliárd bevétele az osztalékból,és még 30 milliárd adóbevétele. :)

2014.01.23. 12:40:28

@Négyzetrács: az államnak. Lemaradt :)

Barnalány 2014.01.23. 12:42:24

@tarsolya: Gyere csak el Svédországba, meg fogsz lepődni!
Itt az alkotmányban van rögzítve, hogy minden, aki az állam működésével, vagy közpénzek elköltésével kapcsolatos, alapból nyilvános. Nem tudom, hogy a magyar, vagy a svéd állam működik-e jobban? Szerinted?

tomwar 2014.01.23. 12:53:20

@Négyzetrács: Folytatva....
12,28Ft-os aramot elad a tisztan allami tulajdonu MVM 17,3Ft/KWh-ert, es keres 5 FT MINDEN KW-on.

Nos, a szamok alapjan akkor a toket megkerestuk, mar csak a kamatokat kell kigazdalkodnunk....

tomwar 2014.01.23. 12:56:26

@tarsolya: En magam atomparti vagyok. Ott nottem fel, a csaladom es a barataim reven sok szallal kotodom a nuklearis iparhoz es az eromu szektorhoz... (nem, nem a futokon keresztul...:-))))
Az "en idomben" meg Troszt volt es nem Zrt. Ennyi.

Elsiettettnek erzem, es hianyolom a sietseg magyarazatat.

tomwar 2014.01.23. 12:59:43

@tarsolya: A torium nekem is vonzobb, de egyetertek - messze meg az ipari felhsznalhatosag. De egyertelmuen a jovo szerintem.

Addig is itt van ez: hu.wikipedia.org/wiki/CANDU

Nem kellene orosz futoanyag, az itthoni is jo lenne bele...

Barnalány 2014.01.23. 12:59:47

@tarsolya:

Azt, hogy Orbánnak mi oka lehetett a véleményváltoztatásra, nem nekem kell megmondanom. Én, veled ellentétben, nem kedvelem a kontentókat, én a tényeket kedvelem. És elvárom a miniszterelnöktől, hogy egy ekkora horderejű döntés előtt hozzon fel megalapozott érveket az elképzelése mellett. A demokrata megoldás ugyanis nem az, hogy ELŐBB, titokban tartott indokokkal megkötöm a szerződést, kész tények elé állítom azt a népet, amely majd az elkövetkezendő harminc évben emiatt a döntés miatt évente 10%-kal több államadósságot kell, hogy törlesszen és csak ezt követően, UTÓLAG hozok fel (amint láttuk a kormányzati kommunikációból, egymásnak ellentmondó) érveket. A demokrácia többek között attól demokrácia, hogy nem kész tényekkel kormányoznak, hanem széles tere van a társadalmi és szakmai vitának. A demokratikus kormányzatok felhatalmazása sohasem abszolút és mindenre kiterjedő. Aki ezt nem érti, az a lelkében nem is érzi, mi az, hogy demokratának lenni. A demokrácia nem csak jogszabályokat jelent, hanem emberi alapállást és magatartást. A jogszabályok csupán ennek az alapállásnak és magatartásnak az írott következményei. Rendszeresen olvasok olyan kommenteket, de olyan kormányzati szövegeket is, amelyek azt az elképzelést tükrözik, hogy aki megnyeri a választást, pláne kétharmaddal, az „mindent megtehet” és senkivel sem kell egyeztetnie, nem kell kompromisszumokat kötnie és nem kell érvekkel megvédenie a döntéseit. Akik ezt így gondolják, nem értik, hogy mitől működnek az IGAZI demokráciák, hogy azokat miféle „emberanyag” lakja, és miféle gondolatokkal a fejükben élnek ezek a népek.

Aki az orbáni megoldást alkalmazza, az ezt csak azért teheti, mert jól tudja, hogy az érvek csatájában nem tudná megvédeni a saját elképzeléseit. Ugyanakkor vannak olyan érdekei, amelyek mégis e döntésre késztetik őt, de ezek az érdekek olyanok, hogy nem lehet őket őszintén a nép elé tárni. Más ok ugyanis nincs arra, hogy miért nem a demokrata gyakorlat szerint járt el. A „valamiért titokban akarják tartani egyelőre” nem olyan alapállás, amely egy igazi demokrata elméjében megfordulna. A demokrata ugyanis mindenkor érzi, hogy a nép az ő főnöke, mármost milyen beosztott az, amelyik titkolózni akar a főnök előtt?:-)

A meglévő erőmű fejlesztése korlátozott. Az pedig, hogy egy valódi haszonnal járó fejlesztés (szerinted) 5-10 évet meghaladó időt igényel, még nem érv az ellen, hogy ne várjunk most még 5-10 évet azokra a fejlesztésekre, amelyek nyilván nem ebben a pillanatban indulnak, hanem folynak már évek óra.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2014.01.23. 13:19:29

@tomwar: hallod, egy atomeromu nem egy sarki pekseg, ahol kiszamolom, mennyi megvenni a kemencet es mennyi hasznom lesz a kenyeren es kijon-e a nyeresegembol a befektetesem es eszerint eldontom, nyitok vagy nem. ezt inkabb arrol az oldalrol kellene szamolnod, hogy ha megnyitom a pekseget, akkor mennyiert tudnak enni az emberek osszevetve azzal, hogy ha a szomszed varosban remelhetoleg majd nyilik egy masik pekseg akkor onnan esetleg mennyiert lehet venni kenyeret, ha jut. szoval mindegy hany nullat irtal.

tomwar 2014.01.23. 13:41:05

@droid_: Persze....sot, kesobb megoldottam @Negyzetracs matekpeldajat is...csak probalnam az erzelmi alapokrol a realitasokera terelni a vitat...elmelkedest...barmit...
Marakodas helyett egyuttgondolkozast...hasonlokat....
IGEN, IDEALISTA VAGYOK!:-)))

tarsolya 2014.01.23. 15:36:11

@Barnalány: Szép ideálok és egyetértek abban, hogy egy tiszta demokrácia így működne. Ha létezne.

Én a magam részéről nem vagyok és nem is leszek egyetlen ideológia fogja sem, inkább pragmatikusan gondolkodom. Elismerem a létező demokrácia szerű társadalmak előnyeit, de azt is tudom és látom, hogy bizonyos területeken borzasztóan hátráltat, visszafogja a fejlődést, lassít és stagnál, ha a konszenzuskeresés a cél mindenek felett.

Ha a konszenzuskeresés és a patthelyzetek elkerülésének érdekében szükség van szerinted nem demokratikus döntéshozatalra és ez nem jár túlzott érdeksérelemmel, a nettó hozama pozitív (és szerintem Paks esetében ez így van), akkor hajrá.

Voltam én is már hasonló döntések mindkét oldalán. Néha nem kellemes. De olyan, hogy mindenkinek jó sajnos csak a mesében létezik. Ezek kőkemény pénzügyek, hatalmas összegek, ebben sehol sincs demokrácia az egész világon, csak a fejlettebb szociális struktúrával és sok pénzel rendelkező országoknak (mint pl. Svédország) könnyebb ezt elhitetni saját társadalmukkal, lévén sokkal kisebb a társadalmi nyomás, hiszen jólét van :)

Aztán sok olyan következtetést vonsz le, amik érzelmi elfogultságodnak köszönhetőek (pl. nem tudja megvédeni saját elképzeléseit), ezekkel inkább nem szállok vitába, nem akarlak meggyőzni :)

belekotty 2014.01.23. 15:48:08

@Gitche: Németországban a megújulóknak vastag a támogatása. A lengyelek és a csehek pedig a hálózatuk leválasztásával fenyegetőznek a német szélerőművek hektikussága miatt. Hogy a németek ezt az áramot Németország déli részébe tudják nyomni a csehek és a legyelek helyett, 30 milliárd eurós hálózatfejlesztés kellene nekik.

belekotty 2014.01.23. 15:50:58

@Barnalány: "Kb. 2020-ig várhattunk volna ezzel. (Ebben a kérdésben konzenzus van az igazi atomipari szakértőink között! "
- Én ismerek pár atomipari szakértőt személyesen. Azok nem ezt mondják. Sőt voltam olyan előadáson ahol összevetették az ajánlott technológiákat. Te voltál ilyenen? A Roszatom építési kapacitásai egy-két éven belül, 20 évre előre le lesznek kötve. Ezért volt a sietség.

belekotty 2014.01.23. 15:52:07

@Gitche: "tellérium" :-)) Neked se vegyész diplomád van, az már biztos.

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 15:52:49

@Gitche: Már csak annyi apróság marad, hogy honnét lesz erre 3000 milliárdod, mit csinálsz a sacperkb 50%-nyi tulajdonossal, aki nem tud-akar önrészt fizetni, miből állod a hálózatfejlesztést, a tartalék erőműveket, amivel termelsz, például éjszaka, oder a nagy halom akkupakkot.

belekotty 2014.01.23. 15:52:59

@Gitche: "kadmium, tellérium, iridium,"
- ja és egyik sem ritkaföldfém.

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:03:39

@Gitche: És azt is bevállalod, hogy a napelemmel visszatáplálók minden valós költséget álljanak? Tehát amikor betáplálnak, kapják a nagyker árat, de fizetik a hálózathasználati díjat, amikor meg felvesznek a hálózatról, akkor fizetik a rendes árat? Gondolom akkor az arcodra fagyna a pökhendiséged..

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:06:44

@Gitche: A kettő összefügg. A megújulókat kötelezően átveszik, horror áron, és mivel hülyék lennének ekkora ajándék mellett nem befektetni ebbe, egyre több a fixen átvett áram, ami a hagyományos erőműveket árversenyre kényszeríti. Ez még egy darabig működhet, aztán egy kritikus százalék után összedől az egész.

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:09:34

@F173: A háztetőre szerelt napelemek mégis tízszer annyi embert ölnek meg, mint az atomerőművek. Upsz.

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:13:49

@Gitche: És mióta áfamentes az áram?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.23. 16:14:37

@Balt:

"Javíts ki, ha tévednék, de a fotoelektromos napelemek energiamérlege összességében negatív"

Ezt a félrevezető infót már számos helyen leírták kommentelők, de számokkal még senki nem igazolta. Te tudod igazolni?

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:15:59

@F173: A szlovák rész lett volna 550 körül, a magyar csak 180. De lehet, hogy fele-fele arányban osztoztunk volna, nem tudom. Viszont az csak csúcsidei rásegítő lett volna, nem alaperőmű, nem csereszabatos Pakssal.

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:16:52

@F173: Miért is nő? Mert nem gázerőművet építünk a kiöregedett blokkok helyett? :)

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:21:31

@F173: 250 kilométeres erőmű, beszarok :D Ált isk fizika megvan? Energiamegmaradás?

Nemzeti Dohányos 2014.01.23. 16:31:39

@tomwar: Biztos elütés volt az az évi 1000 milliárd? :) Ha nőnek a bevételeid, úgy, hogy a költségek nem, akkor a profit nagyobb mértékben nő, mint a bevétel. Ha a bevételed 10%-a a nyereséged, de a bevételed nő 30%-al, akkor a nyereséged négyszer annyi. Egyszerű matek.

belekotty 2014.01.23. 16:53:54

@Gitche: "Anyagilag egyébként ebből a 3000 milliárdból a 2,2 millió családi ház mindegyikére lehetne napelemet telepíteni 55% körüli támogatással. Ez pedig a drágaságról - az minden családi ház áramát bőven megtermelné itthon "
- Aha. És ha nem süt a nap honnan lesz a tartalék erőmű?

belekotty 2014.01.23. 17:09:27

@tomwar: Te nagyon okos! A légkondi, a hűtő és a fagyasztó éjszaka is fog menni nyáron, a háztartásokban főképp, amikor nem süt a nap.

belekotty 2014.01.23. 17:11:55

@Gitche: Pakshoz nem kell hálózatfejlesztés, te nagyon ostoba, mert arra mennek a gerincvezetékek.

belekotty 2014.01.23. 17:13:53

@igazi hős: Csakhogy a nap nyáron úgy hat után már olyan szögben van hogy sokkal kevesebbet termel a napelemed. A klímád meg este 9-kor még vígan fog zakatolni, meg a hűtőd, a tévéd, a pc-d, amikor már sötét lesz. Olyan ostoba vagy hogy az elképesztő.

belekotty 2014.01.23. 17:16:36

@igazi hős: Idéznék neked valamit!
Erre a napelemet a családi házak tetejére című marhaságodra.

www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/nem_alom_ingyen_aram_ot_even_belul.572764.html

"A technológiai fejlődésnek, az állami támogatásnak és a panelek árcsökkenésének köszönhetően robbanásszerűen bővül a háztetőkre szerelt napelemek használata az USA-ban: az elmúlt két évben a paksi atomerőmű kapacitásának másfélszeresével borították be házaikat az amerikaiak.

Hawaii lakosai a sokak által irigyelt napos időjárás miatt forró doboznak nevezik házaikat, amelyekben állandóan megy a légkondicionáló. A szigetcsoport drágán importált olajból állítja elő az elektromos energiát, amelynek ara kilowattóránként 37 cent (81 forint). Itt kerül a legtöbbe az elektromos energia az USA-ban, még a napfényes Kalifornia lakói is csak fele ennyit fizetnek, a 37 cent az országos átlag háromszorosa
Egy 140-150 négyzetméteres lakás havi villanyszámlája elérheti a 400 dollárt (90 ezer forint), ezért a napenergia felhasználása sokkal inkább hangzik racionális gazdasági döntésnek, mint a környezetvédelem érdekében hozott áldozatvállalásnak. Különösen igaz ez, ha figyelembe vesszük, hogy a telepítés költségét 65 százalékkal csökkenthetik a helyi és a szövetségi állam adóhitelei - derül ki a Bloomberg összefoglalójából.

Számoljunk!

A hírügynökség cikkében leírja egy házaspár esetét. Walkerék 18 panelből álló, majdnem hat kilowatt áramtermelési kapacitású napelemtáblát telepítettek a házuk tetejére 35 ezer dolláros (7,7 millió forint) költséggel. A kiadást hitelből finanszírozzák, amelynek törlesztőrészlete havi 305 dollár (67 ezer forint). Mini naperőművűket hozzákapcsolták az elektromos hálózathoz, bízva abban, hogy áramszolgáltatójukkal az úgynevezett nettó mérés alapján számolhatnak el. Ez azt jelenti, hogy az általuk előállított, és a hálózatba táplált áram értékét levonják a dróton érkező energia árából.

Walker úr azzal számolt, hogy ennek eredményeként havonta 18 dollárra (4000 forint) csökken a villanyszámlája - ez adódik hozzá a törlesztéshez. Figyelembe véve, hogy a szolgáltatótól vásárolható áram ára a következő években várhatóan nő, kalkulációja szerint a megtakarításnak köszönhetően öt év alatt térülhet meg a beruházása. Attól kezdve ingyen juthatnak hozzá az elektromos energiához.

Ellenforradalom

A dolog sima ügynek látszott egészen addig, amíg az áramszolgáltató, a Hawaiian Electric Industries Inc. (HECO) nem közölte Walkerékkel, hogy nem csatlakoztathatják rendszerüket az elektromos hálózathoz. Az indok: olyan sok helyi lakos épít naperőművet a háza tetejére, hogy bejövő elektromos energia úgynevezett veszélyes áramtüskéket okoz a szolgáltató rendszerében, amelyek károkat okozhatnak. Egyelőre tanulmányozzák, mit tehetnek. A Walker házaspár addig egyszerre törleszti a napelem-telepítés költségét és korábbi áramszámláját.

A hasonló helyzetbe kerülő fogyasztók úgy vélik, hogy a HECO csak a profitját védi. A cég viszont az új energiaellátási korszak úttörőjeként tekint magára. A sok napsütésnek köszönhetően számtalan fogyasztója telepít napelemeket, amelyek integrálása új kihívást jelent. Ígéretük szerint márciusra kisakkozzák, hogyan oldják meg a technikai gondokat, illetve ez mennyibe fog fájni ügyfeleiknek. A szakértők szerint mindkét fél álláspontjában van igazság."

belekotty 2014.01.23. 17:18:15

@Medgar: Összezavarod számokkal? Nem fair egy zöldhülyét számokkal fingatni!

belekotty 2014.01.23. 17:19:28

@tcom: A Fidesz nem ellenezte az atomerőművet, ők is megszavazták. Az hogy mit mondtak a médiának az más. A 2009-es előterjesztést 330 képviselő szavazta meg igennel.

belekotty 2014.01.23. 17:22:54

@deruyter: Dislexiás barátom! Az oroszok az építés ütemében aggyák a hitelt. Vagyis h a debil példádnál maraggyunk, mindennap kapsz egy liter telyet és egy liter árával minden nap nő az adósságod.

belekotty 2014.01.23. 17:24:40

@igazi hős: Te egyre hülyébb vagy. Paks tározásához 100 méter szintkülönbségű, a Duna átlagos vízhozamának megfelelő szivattyús tározó kellene. Színezz Ablakzsiráfot, öcsi, az a te szinted!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.23. 17:28:04

@belekotty: "A Walker házaspár addig egyszerre törleszti a napelem-telepítés költségét és korábbi áramszámláját."

A teljes korábbi áramszámlát talán mégsem, mert ha visszatáplálni nem tudnak is, a saját fogyasztásukat napos időben kiváltják a napelemek.

Más kérdés, hogy így már messze nem olyan lukratív az üzlet még az állami támogatás mellett sem.

Mellesleg érdekes a sötétzöldek hozzáállása. Az nem tetszik nekik, hogy a paksi beruházás árát a fogyasztók és az adófizetők állják - ugyan ki más?

Az viszont nem zavarja őket, hogy a napelemes rendszerek is csak állami támogatással képesek úgy-ahogy versenyképesek lenni.

Ahogy valahogy azzal is elfelejtenek foglalkozni, hogy áram akkor is kell, ha nem süt a nap és nem fúj a szél. Meg az sem, hogy a rapszódikus termelés miatti ingadozások kiegyenlítése nagyon nem olcsó mulatság.

belekotty 2014.01.23. 17:29:02

@Gitche: "de Németország kimondottan erre alapoz. Szerintem ő gazdag ország. És a buták között sem szokták számon tartani. Lekapcsolták összes atomerőművet, "
- hazugság. Lófaszt kapcsolták le. Arról volt szó hogy 2022-ig kapcsolják le őket. Amit most toltak kijjebb. Tájékozódj mielőtt hülyeségeket terjesztesz!

belekotty 2014.01.23. 17:30:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igaz, az áramszámlájuk kisebb lesz, ez egy hiba a cikkben.

belekotty 2014.01.23. 17:31:12

@tobeor: Na itt a napelem buzi!

napelem... napelem... az atom rossz... napelem... napelem...

belekotty 2014.01.23. 17:32:05

@Négyzetrács: Ilyet ne kérdezz faéktől, mert a Carnot ciklusig nem terjed a tudása.

belekotty 2014.01.23. 17:32:49

@tcom: És addig leállítod a gázturbinát?

belekotty 2014.01.23. 17:34:44

@tobeor: napelem.. napelem.. Fukusima.. napelem.. napelem.. Csernobil..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.23. 17:44:39

@belekotty: Éppenséggel lehetne áramot csinálni belőle, csak nagyon rossz hatásfokkal. 80 fokos meleg és 10 fokos hideg oldalt feltételezve 20% lenne az elméleti max. hatásfok, mínusz a veszteségek, na meg a termálvíz visszapréselése.

De mivel 80 fokos vízből nemigen lesz gőz, rá kellene fűteni pl. gázzal, akkor meg oda a nagy zöldség.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.23. 17:48:51

Ja, és mivel 80 fokos vizet picit rosszabb hatásfokkal lehet felfűteni x fokra, mint 20 fokos vizet, ezért a termálvízből nyert energia egy része elvész a felfűtés kicsit rosszabb hatásfoka miatt.

deruyter 2014.01.23. 23:16:39

@belekotty: Valamit elnéztél én "Batyu" következők érvelésére írtam a példát : " OV-nek a "rossz" döntése az volt, hogy a jövőben is legyen elegendő áram.

Honnan a fenéből tudhatná Orbán, mit fognak feltalálni 5 év múlva? " Én ezt úgy értelmeztem, hogy szerinte tök mindegy mibe kerül, az a lényeg hogy OV ad nekünk áramot. Ez azért érvként elég sovánka. Remélem ezzel egyetértesz.
A kommentedre meg az a válaszom, hogy lehet, hogy 1 literért 1 liternyi hitelnövekedés lesz (plusz kamat), de ha rohadt is a tej meg akkor is át kell venned, ha közben duplájára drágul stb. akkor már nem olyan jó ez a konstrukció. És a baj, hogy a konstrukcióról egy ember döntött. Mint amúgy minden másról is. Egyébként még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a fidesz 2. vonala hagyta OV.-t hogy egyedül vigye el a bulit ő meg belesétált.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.23. 23:28:14

@deruyter:

"Honnan a fenéből tudhatná Orbán, mit fognak feltalálni 5 év múlva?"

Na és mi lesz, ha Széles energiacellája nem váltja meg a világot, sőt még a fúziós erőmű sem lesz sorozatgyártásra érett 5 év múlva?

Persze nem lehetetlen, hogy 30 év múlva lesz fúziós erőmű (50 év múlvára ígérik már vagy 50 éve) vagy Egely végre megalkotja a nullponti energiát korlátlan mennyiségben kicsatoló szerkezetét. :) De mernéd az orszég áramellátását ezekre alapozni?

De ma sem akadályoz meg senki abban, hogy felszereld a napelemeidet, leválj a villamos hálózatról és élvezd a saját zöld energiádat - legalábbis addig, amíg van napsütés.

deruyter 2014.01.24. 00:05:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Gondolkodom rajta. De nem igazán ez volt a kommentem lényege. Humorizálhatunk, de ettől még tény, hogy ha leválok a rendszerről, akkor is fizetne fogom az adómból az elk*t döntés veszteségét. Vagy nem. A lényeg, hogy így erről nem lehet dönteni. By the way Egely mester már a gömbvillámokkal is megmondta a tuttit. Én sem azt vitatom, hogy jó eséllyel szükség van alaperőművekre, de nem így és ki tudja milyen áron és jól tudjuk kiktől függve.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.24. 06:54:22

@deruyter: " Humorizálhatunk, de ettől még tény, hogy ha leválok a rendszerről, akkor is fizetne fogom az adómból az elk*t döntés veszteségét. "

Ahogy fizeted a stadionok költségét meg a Közgépen keresztül - meg a korábbi kormányok által - ellopott pénzeket és elkúrt beruházásokat, nem is beszélve az adódból fizetett sok egyéb állami feladatról, amit te személy szerint nem veszel igénybe. Szóval az nem érv, hogy az adódból olyasmit is fizetsz, amit nem veszel igénybe, ez az adó lényege.

"és jól tudjuk kiktől függve."

A mindenféle blogokban ezerszer leírták már, hogy az atomerőmű jelenti a legcsekélyebb mértékű függést. Üzemanyagból több évre valót bespájzolhatsz, bárkitől megvásárolhatod a fűtőelemeket, a karbantartást is bárki elvégezheti.

Olajat vagy gázt (az erőművekhez) hányféle helyről tudsz vásárolni a meglévő vezetékeken át? Olajból vagy gázból hány évre valót tudsz tartalékolni?

"és ki tudja milyen áron"

Ugye olvastad a témába vágó cikkekben, mennyire elszaladt a többszörösére az említett atomerőművek ára, holott azokat tender alapján építik? Tehát a tender sem garancia az árak megfutására, ami egy 10 éves beruházásnál nem is csoda, hiszen ki látja 10 évre előre az árak alakulását.

Persze az más, ha zsigerből elutasítasz az oroszokkal kötött bármiféle üzletet, de akkor ezt írd és ne olyan érveket hozz fel, amelyek nem állják meg a helyüket.

tomwar 2014.01.24. 07:46:35

@Nemzeti Dohányos: Elutes volt....raadasul nem is vettem eszre:-((

tomwar 2014.01.24. 07:48:04

@belekotty: Nahat, tenyleg, hogy mik vannak!!!

tomwar 2014.01.24. 07:54:48

@belekotty: Nem kell halozatfejlesztes...mondod Te.
Kerdem, hogy amikor az osszes blokk mukodni fog I-VI.-ig, a dupla mennyisegu aramot es el tudjak szalliati azok a drotok?

tomwar 2014.01.24. 08:05:01

@belekotty: Nos, ha mar masnak is elmagyaraztad a dolgot, akkor azert ezetleg leirnek egy szot: puffer....

De peldaul a szigeteles nyaron is "mukodik", jartam olyan panellakasban, ahol eredetileg 3 klima volt, a szigeteles utan eladtak mind, mert szuksegtelenek voltak...

Az, hogy kell-e atomeromu vagy sem, nem kerdes jelenlegi ismereteink szerint. Az hogy 20 ev mulva is az kell...nos ez lehet vita targya. Az is, hogy a mostani vagy az akkori technologia szerint?

HA 2015-ben lejaro gazszerzodes olcsobb gazt eredmenyez, a kombinalt ciklusu eromuvek versenykepesek lesznek...vagy esetleg megeri nehanyat nagyobb hofogyasztok kozelebe telepiteni, es a tavho ertekesitessel javitani a versenykepesseget...stb....

Az nekem nem opcio, hogy leostobazol mindenkit, aki ep nem mosolyogva tapsikol a kormany...akarom mondani Poliviktor legujabb otletehez...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.24. 08:19:20

@tomwar:

"Nos, ha mar masnak is elmagyaraztad a dolgot, akkor azert ezetleg leirnek egy szot: puffer...."

Ha pufferen a napelemhez kapcsolt akkumulátort érted, akkor van némi igazságod, mert attól sokkal drágább lesz a napelemes áram.

De csak némi igazságod van, mert a napközben lehűtött falak estére szigetelés nélkül is eltárolnak elég sok hideget, tehát nem lehet gond az, hogy 6 óra körül kevesebb áram jön a napelemből. Ha meg van fenn szigetelés, akkor még jobb a helyzet, ahogy te is írod.

Nemzeti Dohányos 2014.01.24. 08:19:35

@tomwar: Mivel alacsony a klíma elterjedtsége, ha szigetelsz, azzal áram terén MAXIMUM annyit érsz el, hogy a több klíma miatt 10-20 év múlva is közel annyi áramot használnak hűtésre a háztartások.

igazi hős 2014.01.24. 08:28:39

@Gitche: "A lakossági hálózatok ELMÜ, EON és Démász tulajdona. Tehát nem állami költség az elosztás, ezt hibásan tételezed fel, lakosságnál a hálózat fenntartásban és üzemeltetésben semmi adóforint nincs." Az első állítás igaz, de a következtetés hibás. Ha jól értelek elosztás alatt azt érted, hogy jön 120 kV-en az áram és azt eljuttatom a fogyasztókhoz. Ennek van költsége, de nagyon alacsony.
Kihagytad a számításból az áramszámlád második legnagyobb tételét az elosztói díjat, amit a rendszerirányító kap azért, hogy neked mindig legyen áramod. Ez nem a szállításról szól, hanem a kapacitástervezésről, a fogyasztás és termelés egyensúlyáról. Ez egy komplex feladat és sokba is kerül.
A hazai rendszerirányítót MAVIR-nak hívják, tisztán állami cég (ez mondjuk rendjén való, egy ilyen cég nem működhet piaci alapon). Az éves bevétele 100 mrd felett van. Ebből veszel ki, amikor visszatermelsz, ugyanis az elfogyasztott áramra (vagy egy részére) nem fizeted ki a szabályozás költségét. Így közel 20 Ft/kWh-val dotálja az állam a lakossági napelemeket.

igazi hős 2014.01.24. 08:45:20

@Nemzeti Dohányos: "Tehát amikor betáplálnak, kapják a nagyker árat, de fizetik a hálózathasználati díjat" A termelők _sosem_ fizetnek elosztói díjat, hiszen a fogyasztó fizeti és minden áram, amit valaki megtermel, azt valaki elfogyasztja (mínusz a veszteség, de az benne van az elosztói díjban). A többi jogos.

igazi hős 2014.01.24. 08:53:06

@belekotty: Ez most hogy jön ahhoz az egyszerű, és jól ellenőrizhető állításhoz, hogy mikor van a fogyasztás minimuma?

igazi hős 2014.01.24. 08:56:11

@belekotty: "Erre a napelemet a családi házak tetejére című marhaságodra." Szerintem nagyon össze keversz valakivel. Idézz már valamit tőlem, ami akár csak távolról, ellenfényben hasonlít arra, amit nekem tulajdonítasz.

igazi hős 2014.01.24. 09:04:37

@belekotty: Szerintem belefáradtál ebbe a topikba, ezért leállt a CPU-d, ezért nem érted, amit olvasol. Nem haragszom rád, de ilyen állapotban nem kéne írogatnod.
Segítek: a mélyvölgyi felesleget kell "csak" eltárolni. Ez töredéke annak, amiről beszélsz. 25 évre előre nem lehet pontos adatot mondani, de nagyjából 2 x 600 MW x 5 óra kapacitásról beszélünk. Az MVM-nek legalább 15 lehetséges helyszíne van 150-600 MW-os SZET-ekre.

tomwar 2014.01.24. 09:25:25

@Nemzeti Dohányos: A szigeteles az egyetlen, ami megterul. A mestersegesen alacsonyan tartott energiarak epp a megteruleset veszelyeztetik...

Amugy feljebb epp a nyari fogyasztas novekedesevel is, amit a klimak generalnak, igazoltak a paksi bovites szuksegesseget...

tomwar 2014.01.24. 09:54:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem, nem akksira gondoltam...az "aramtarolas" megoldatlansaga jelenleg az egyik legnagyobb problemaja az emberisegnek...szerintem.
Falak, puffertartaly, ilyesmi.....igen.

csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.25. 07:23:42

@igazi hős: Ne a teljesítménnyel ugráljál, hanem a kapacitással! belekottyot az utóbbi érdekli.Ha van éjszaka 5 GWh felesleged, akkor az 100 méter szintkülönbséggel 18 m3 víz, ami a Balaton 1 százaléka. Hova építesz ekkora tározót?
Kapacitás adatokat adjál!

csivava ellen dobócsillag nuncsaku 2014.01.25. 07:27:57

@tomwar: Nézz utána! Nem fog mind egyszerre működni. Az kettest leállítják amint tudják, mert a primer és szekunder kör közötti áteresztés már közel van a megengedett határértékhez. Ezt belekotty már többször leírta. A két új blokk elindítása között is egy csomó idő telik el. Az akkor fogyasztási adatok döntik majd el a régiekből melyik meddig marad üzemben. De ezt már a többiek ezerszer leírták.

igazi hős 2014.01.27. 09:44:54

@csivava ellen dobócsillag nuncsaku: "Ha van éjszaka 5 GWh felesleged" 3 órás mélyvölgyben 5 GWh??? Miért nem egyből 50 vagy 500 GWh és akkor már több Balatonyi víz kell. Vagy 50 TWh és akkor az egész Atlanti óceánt át kell szivattyúzni.
Te láttál már napi teljesítménygörbét? Ha nem, akkor irány a MAVIR oldala. Ha már ott vagy, megnézheted a éjszakai leszabályzások összmennyiségét. Nemhogy 5 GWh nem lesz, de még 0,5 GWh is csak ritkán.
Mivel láthatóan nem érted, leírom egészen egyszerű szavakkal: a mélyvölgyön kívül nincs szabályozási gond - jelenleg. Ha nem fog egyszerre menni mind a 6 blokk, akkor ez továbbra is igaz marad.

tomwar 2014.01.27. 09:57:51

@csivava ellen dobócsillag nuncsaku: NYilvan ezerszer leirtak, de en meg sehol se hallottam...
Az Atomenergia hivatalnal ott van a paksi 2. blokk uzemido-hosszabbitasanak a terve, melyet ev vegeig biralnak el. A Hivatal elnoke nyilatkozta ezt.
Iden 2014-ben elkezdjuk az elokeszitest,az epitkezes kb. 8-10 ev az elokeszuletekkel egyutt. 2022-25 ben megy az uj 5-os blokk.
Amennyiben elore lehet tudni, hogy nem kapjak meg az uzemidohosszabbitast a paksi 2.-3.-4. blokkok, akkor nem latom, hogy fogunk extra mennyiseg olcso aramhoz jutni, amit majd felsziv az ipar....stb.
Ezen zavaros dolgok miatt gondolom, hogy valami qrvara nem oke a sztoriban....

tomwar 2014.01.27. 10:18:24

@igazi hős: A tervek szerint - legalabbis a tervezett uzemidoket tekintve

Amennyiben azonban - ahogy feljebb @csivava ellen dobócsillag nuncsaku: allitotta, es gond van az uzemido hosszabbitassal, akkor nagy szarban vagyunk....mert 2017-ben meg csak a godroket assak az uj blokkokhoz....

igazi hős 2014.01.27. 10:58:25

@csivava ellen dobócsillag nuncsaku: .
Megjegyzem Prédikálószék tervezett vízkapacitása (üljél le, nehogy hanyatt ess) 31 millió köbméter. Tudom, hogy ez nem készült el, és nem is fog soha, de remélem ez az egy adat is mutatja, hogy nem olyan észvesztőn sok a 18 m m3.

igazi hős 2014.01.27. 11:01:59

@tomwar: Ha valamelyik blokk üzemidejét nem hosszabítanák meg, az nem okozna se leszabályzási, se tárolási problémát.

tomwar 2014.01.27. 11:16:45

@igazi hős: Ev vegeig kiderul...
Ez az egyetlen oka lehet csak a sietsegnek, mas nem. Viszont ha ez az oka, akkor ezt kellene mondani, nem!?

igazi hős 2014.01.28. 08:17:18

@tomwar: "Ev vegeig kiderul..." Mármint hogy Paks valamelyik blokkját normál menetrend szerint le kell állítani? Ez nyilván rosszul nézne ki a "legyen 90%-ban hazai áram a konnektorban" kormányzati szlogen fényében, de aki azt komolyan vette az minden mást is elhisz és úgy is csak a választások után lesz eredmény.
Csak az árakat nézve jelenleg nem tűnik vészesnek 1 vagy 2 blokk kiesése, de a határkeresztező kapacitás (elsősorban a szlovák) szűkössé válhat. Ami első körben azt jelenti, hogy nem rajtunk keresztül megy a déli országokba az import áram, ami nekünk évi milliárdos kiesés. Már csak ezért is kéne a szlovák kapacitást növelni, hogy olcsóbb legyen az áram. Bár az árcsökkenés jó a lakosságnak, de nem jó az MVM-nek, és ami nem jó az MVM-nek, az nem jó ...

tomwar 2014.01.28. 08:25:05

@igazi hős:
Igen....volt aki az ordogot festette a falra a 2. blokknal...fel is kell lassan hivnom a gyerekkori baratomat az info miatt...
Ne nekem mond,en nagyjabol kepben vagyok. Az agyhalottaknak szinten hiaba mondod....szoval vicc az egesz:-((
A kormany pedig energiatudatossagot akar novelni, meg energiahatekonysagot, mikozben mestersegesen nyomja le a fogyasztoi arakat...szanalmas.
süti beállítások módosítása